6 گام برای خلاصه نویسی برای کنکور

آموزش جامع خلاصه نویسی دیجی کنکور

اول از هم توضیح بدم ما در این مقاله به چه چیز هایی می پردازیم. اول نمونه خلاصه نویسی در اختیارت قرار می دیم و بعد از اون راجع به اهمیت خلاصه نویسی صحبت می کنیم و بعدش خلاصه نویسی در 6 گام رو برای شما توضیح میدم. پس اول نمونه خلاصه نویسی رو با دقت نگاه کن. بعدش اهمیت و مزایای تا حدی واضح خلاصه نویسی رو مطالعه کن و بعدش خلاصه نویسی در 6 گام رو با تمام وجودت بخون و ازش لذت ببر. اگه از این مقاله لذت بردی حتما مقالات دیگر دیجی کنکور رو مطالعه کن و ازشون چیزای جدید یاد بگیر و مثل روش های خلاصه نویسی ازش استفاده کن.


نمونه خلاصه نویسی

به زودی نمونه خلاصه نویسی در این قسمت قرار گرفته میشود.

اهمیت و مزایای خلاصه نویسی

همونطور که گفتم ابتدا از مزایا و اهمیت خلاصه نویسی صحبت میکنم و بعدش روش خلاصه نویسی رو به صورت مفصل براتون توضیح می دوم و در انتها هم نمون

حتما مقاله زیر را مطالعه کنید:

برنامه ریزی برای کنکور 98

1-اطمینان از یادگیری مطالب درسی

اولین و یکی از مهم ترین مزایای خلاصه نویسی اینکه شما رو مطمین میکنه ، که فلان مطلب درسی رو یاد گرفتید یا نه. دیگه شما پیش خودتون نگران نیستید و هی از خودتون نمی پرسید که این مطلب رو یادم مونده ؟ حس میکنم هر چی خوندم ، همش از یادم رفته… خب ، وقتی شما خلاصه نویسی میکنی ، میتونی با خوندن و مرور سریع با یه کاغذ a4 کلی صفحه از کتاب رو مرور کنی و خیال خودتو راحت میکنی که من همشو یادم یا اینکه من همه ی درس رو یادم نرفته ، فقط یه سری نکات بود ، از ذهنم پریده بود که اونا رو هم مرور کردم و یادم اومد. می بینی به همین راحتی یه اطمینان خاطر خیلی خوب به خودت میدی که بابا من همه ی این مطالب رو بلدم یا اگر هم از یادم رفته بود، همش یادم اومد.

2-افزایش دقت حین مطالعه

اگر شما اینو بدونید که قرار چند دقیقه بعد کتاب رو ببندید و هر چی تو ذهنتونه روی یک برگ کاغذ بنویسید، اون موقع هستش که با تمام وجود و با تمام دقت مطالعه میکنی که خدایی ناکرده پیش خودت ضایع نشی و نیای شروع کنی به نوشتن هر چی یادت می یاد ، بعد ببینی هیچی یادت نمیاد به جز به نام خدا اول صفحه !!

3-مرور آسان

ببین تو طول سال ، تو وقت نمی کنی ، هر درسی رو بار ها و بارها مرور کنی تا تو مغزت نهادینه بشه ، چون اینقدر حجم درسا زیاه که اصلا نمیشه همچنین کاری کرد ولی با خلاصه نویسی دروس مختلف تو میتونی هر درسی رو خیلی خوب حتی بار ها و بارها مرور کنی، اونم تو زمان کم ، تازه طوری مرور کنی که مطمین باشی همه ی نکات مهم رو خوندی و هیچ نکته ای رو جا ننداختی.

آموزش خلاصه نویسی هنوز ادامه دارد!


حتما مقاله زیر را مطالعه کنید:

برنامه ریزی برای کنکور 98


4-بهره بردن در شب امتحان

خلاصه نویسی ر شب های امتحان مثل فرشته های نجات شما هستند!! همونطور که از قدیم الایام شندیم! همیشه و همیشه مباحث آزمون های آزمایشی با مباحث امتحان های مدرسه در تناقض بوده اند.حالا چرا خلاصه نویسی حکم فرشته نجات رو برای شما دارند؟؟ شما میتونید در شب های امتحانتون مبحث امتحان رو به سادگی و به سرعت از روی خلاصه هاتون مطالعه کنید و اینطوری میتونید هم امتحان مدرستون رو خوب بدید و هم وقت بیشتری برای آزمون های آزمایشی بزارید.

5-بهره بردن در سال تحصیلی

شما میتونید در طول سال تحصیلی از خلاصه هاتون به طور معجزه آسایی استفاده کنید. شما میتونید مثلا تعدادی از جمعه های سال تحصیلی تون رو به مرور خلاصه هاتون اختصاص بدید و همیشه در طول سال تحصیلی مطالب رو در بالاترین سطح کیفی در حافظه خودتون نگه دارید و همیشه در طول سال مانند یک رتبه برتر باشید.

6-بهره بردن در ماه قبل از کنکور

خب میرسیم به دلیل اصلی و مهم ترین ویژگی خلاصه نویسی !! در ماه قبل کنکور اکثر بچه ها دارند تو استرس شنا می کنند !! اونجا دیگه حکم وقت های اضافه رو داره !! شما میتونید توی اون مرحله با استفاده از خلاصه هاتون به بهترین شکل ممکن دروس رو دوره کنید و تازه چندین بار هم دوره کنید.توی اون دوره ی یک ماهه هر کی خلاصه های بهتری داشته باشه موفق تره و هر کی توی اون دوره موفق تر باشه، قطعا نتیجه کنکورش بهتره.

حتما مقاله زیر را مطالعه کنید:

برنامه ریزی برای کنکور 98

آموزش تکنیک ضرب سریع در 15 | آموزش تکنیک ضرب سریع در 11



حالا که با مزایا و اهمیت خلاصه نویسی به خوبی آشنا شدی ، دیگه وقتشه بریم سراغ مراحل خلاصه نویسی. به مراحل دقت کن تا بتونی به خوبی خلاصه نویسی هاتو انجام بدی و ازشون نهایت استفاده رو بکنی…

چگونه خلاصه نویسی کنیم؟

1- تهیه ابزار خلاصه نویسی

قبل از انجام هر کار تو باید ابزار اون کار رو تهیه کنی.حالا ابزار خلاصه نویسی چیا هستن؟

1- یک دفتر کلاسوری همراه با 8 کاغذ یا طلق رنگی برای 8 درس کنکور

2- یک عدد خودکار آبی

3- یک عدد خودکار قرمز (اگه دوس داشتی ، میتونی از خودکار مشکی هم استفاده کنی، ولی دیگه بیشتر از سه رنگ نباشه)

ببین خلاصه نویسی تو زمانی به درد میخوره که تو که تمیز و مرتب باشه وگرنه اگه شلوغ و نامرتب باشه ، اصلا فایده ای نداره.پس ابزار رو درست انتخاب کنید.


2- خواندن کامل درس

حتما حتما یک درس رو دوبار بخونید، بعد خلاصه نویسی کنید. همیشه پیشنهاد میشه خلاصه نویسی برای هر فصل نباید بیشتر از یک صفحه یا یک برگ کاغذ دفترتون باشه. به این موضوع حواستون باشه که شما وقتی بخواید بعد از یک دور خوندن خلاصه نویسی کنید، حجم خلاصه نویسی تون خیلی میره بالا . پس حتما بعد از دو دور خوندن خلاصه نویسی کنید … و توجه کنید حجم خلاصه هاتون بیشتر از یک دیگه نهایتا دو صفحه برای هر فصل نشود.

3-ثبت نکات به صورت خلاصه

حالا دیگه میرسیم به مرحله آخر خلاصه نویسی یعنی ثبت نکات . تو این مرحله بعد این که ابزار ها رو تهیه کردید . اون درس رو دوبار خوندید، الان ترجیحا بهتره که کتاب روببنیدیم و خلاصه ها رو با توجه به نکات زیر بنویسیم:

نکاتی که باید در حین ثبت نکات دقت کنیم:

1-به زبون خودمونی باشه
حتما خلاصه هاتون باید به زبون خودمونی باشه، چون قراره خودتون استفاده کنید. هرچی خودمونی تر یاشه، درک و فهمش براتون راحتره.
2-شامل همه ی نکات نباشد
حواست به این باشه که قرار نیست خلاصه هاتو منتشر کنی و در اختیار عموم قرار بدی یا قرار نیست بزاری تو آلبوم خاطراتت به نوه و نتیجه هات نشون بدی، فقط نکاتی رو بنویس که به درد خودت میخوره.وسواس الکی به خرج نده.تو رو خدا هر چی نکته هست تو کتاب رو ننویس تو خلاصه هات.فقط هم نکات مهم رو ننویس !! یه سری نکات رو بنویس که یک نمای کلی از اون فصل بهت بده و بیشتر از دو صفحه هم نشه برای هر فصل.
3-استفاده از نمودار درختی…
خلاصه نویسی هاتون طوری باشه که با یک نگاه بتونی کلشو بخونی ارزش بیشتری داره .نمودار درختی برات این کار رو میکنن . مثلا به نمودار زیر نگاه کن:
4-استفاده از علائم اختصاری...
استفاده از علائم اختصاری هم می تونید، خلاصه هاتون رو هم شکیل تر بکنید، هم کوتاه تر میکنه.به مثال زیر توجه کنید:
  1. عدد 123 از عدد 98 بزرگتر است.
  2. 123>98
اگر دقت کنید دوجمله بالا هر یک معنی را می دهند،ولی از همه لحاظ جمله ی دوم بهتر است.

نکته خیلی مهم :

در دروس عمومی بهتره خلاصه هاتون در حاشیه کتاب بنویسید.برای مثال پیام آیات در دین و زندگی رو در کنار آیات بنویسید خیلی بهتره نسبت به اینکه جدا از کتاب در دفترتون بنویسید. همچنین در درس زیست شناسی و شیمی یه سری از خلاصه هاتون رو که نمی تونید به سرعت در کلاسور خلاصه نویستون رو وارد کنید مثل نکاتی در مورد شکل هایی از کتاب یا نکاتی با شرایط خاص آن ها را به صورت حاشیه نویسی در کتاب وارد کنید.

نکاتی که حتما حتما باید در خلاصه نویسی رعایت کنید

1-حجمش زیاد نشه ها…

ببین عزیز دلم قراره خلاصه نویسی کنی نه تومار نویسی.بازم تکرار میکنم،خلاصه هاتون برای هر فصل نباید بیشتر از دو صفحه a4 باشد.

2-پیوسته مرور و بازبینی بشه…

ببین همیشه تو خلاصه هات جاهایی رو خالی بزار وقتی داری مرور میکنی شاید بخوای نکته ای رو اضافه کنی.

3-برای خودت باید نوشته باشی…

ببین قرار نیست که خلاصه هاتو به صورت عمومی منتشر کنی ، پس تورو خدا برای خودت بنویس. اینم حواست باشه نمیخوام برای آۀبوم خاطرات ازش استفاده کنیم.

4-منظم و دسته بندی شده باشه…

مهم ترین نکته در خلاصه نویسی همینه که نظم وترتیب تو خلاصه نویسی رو حتما حتما باید رعایت کنی که پس فردا موقع خوندن خلاصه مثل آهو گیر نکنی تو گل!!

حالا خلاصه میگم برای خلاصه نویسی باید چیکار بکنی:

1-تهیه کلاسور مخصوص
2-خواندن درس(حداقل دوبار)
3-بازنویسی به زبان خودمانی
->هر درس (یا فصل) یک صفحه (نهایتا دو صفحه)
->استفاده از نمودار درختی و علائم اختصاری

امیدوارم از این مطلب نهایت لذت رو برده باشید و بتونید از این به بعد به بهترنی شکل ممکن خلاصه نویسی کنید.اگر سوالی یا مشکلی داشتید، در قسمت نظرات مطرح کنید و در کمتر از چند ساعت به پرسش شما پاسخ داده میشود.
اینو بدونید نظرات شما قوت قلب ماست و ما رو همیشه بانظرات خوبتون خوشحال کنید.
ما در دیجی کنکور برای اینکه شما بهتر بتوانید برای کنکور خودتون برنامه ریزی کنید، مقالات و دوره های صوتی و ویدیویی بسیاری در حوزه ی برنامه ریزی کنکور آماده کرده ایم. همه ی این مقالات و دوره های صوتی را به صورت رایگان در دیجی کنکور منتشر کردیم. شاید مطالعه کلیه مقالات و دیدن کلیه های دوره صوتی و ویدیویی دیجی کنکور نهایتا 1 ساعت از شما وقت بگیرد ولی حتما حتما تمامی این مقالات و دوره های صوتی و ویدیویی را به صورت کامل مطالعه و مشاهده کنید . این مقالات و دوره های صوتی و ویدیویی می تواند تاثیر باور نکردنی ای در رتبه برتر شدن شما در کنکور سراسری داشته باشد.

برای دسترسی ساده تر به کلیه مقالات و دوره های صوتی و ویدیویی دیجی کنکور بر روی مستطیل سبز رنگ زیر کلیک کنید.
111
برچسب ها :
نویسنده مطلب تیم تحریریه دیجی کنکور
تیم تحریریه و تولید محتوا دیجی کنکور، متشکل از بیش از 100 رتبه برتر کنکور، در چند سال اخیر می باشد. همیشه سعی ما، این بوده که بهترین محتوا را برای شما عزیزان تولید کنیم.

دیدگاه شما

111 دیدگاه

  • Kimia
    2 سال پیش

    سلام،خیلی خوب مطالب رو بهمون فهموندید ولی ی چیزی ذهنمو درگیر کرد:ما باید برای هر کتاب(منظورم از هر کتاب مثلا جامعه شناسی دهم ، یازدهم و دوازدهمه)یک دفتر خلاصه نویسی بذاریم یا باید همه ی خلاصه هامونو(مال همه ی کتابها)توی یک دفتر جا بدیم؟
    ممنون میشم زود پاسخ بدید

    • تیم تحریریه دیجی کنکور
      2 سال پیش

      سلام کیمیا جان، ممنون بابت نظرت
      ببینید این بستگی به خودتون داره. اگر فکر میکنید میتونید یه دفتر رو برای کتاب های مختلف داشته باشید خوبه. در کل جدا باشن خیلی بهتره مثلا از دفترهای کلاسوری استفاده کنید.

  • ندا
    3 سال پیش

    سلام ببخشید برای تیپ بندی سوالات فیزیک یا ریاضی به نظرتون فقط مارک دارشون کنم یا تو دفترم بنویسم بعد اگه بخوام بنویسم قطعا برا هر فصل از دو صفحه بیشتر میشه!!ممنون میشم جواب بدین

    • تیم تحریریه دیجی کنکور
      3 سال پیش

      سلام ندا جان
      اشکالی نداره بیشتر از دو صفحه بشه. فقط دقت کنید وسواس به خرج ندید.

  • پری
    3 سال پیش

    ببخشید زمان دقیق خلاصه نویسی کی هست مایی که دوازدهم هایم و تا الان خلاصه نویسی نکردیم کی باید خلاصه نویسی کنیم؟

    • تیم تحریریه دیجی کنکور
      3 سال پیش

      سلام پری جان
      ببینید در مقاله گام به گام توضیح داده شده که باید چیکار کنید.
      اگر به این مقاله عمل کنید مشکلی نخواهید داشت.

  • محمد
    4 سال پیش

    یک خوبی دیگه ای هم که داشت این بود که سریع رفت سر اصل مطلب و دو ساعت وقت خواننده رو نگرفت.

  • محمد
    4 سال پیش

    ممنون از توضیح خودمونی شما که متن و مطالعه ی اون رو لذت بخش تر کرد.

  • yeganeh
    4 سال پیش

    سلام ممنون از سایت خوبتون من خیلی از مطالبتون استفاده کردم .
    من موقع خلاصه یک سری از درسا استرس اینو دارم که کامل و جامع نباشه نکنه تو کنکور به مشکل بر بخورم و خیلی چیزای دیگه که باعث وسواسم میشه ولی بازم سعی میکنم کوتاه بنویسم اما درسی مثل فیزیک یا ریاضی که برای هر فرمول یکی دو تا هم سوال مینویسم که مثال هاشم داشته باشم یهو به خودم میام میبینم 5 صفحه خلاصه نوشتم …

  • Reza
    4 سال پیش

    ➖💡➖
    سپاس.

  • الناز
    4 سال پیش

    سلام خیلی ممنون.❤

  • کامران
    4 سال پیش

    سلام
    اگه خلاصه تو دفتر کالاشور نباشه مثلا تو یه دفترچه ی کوچک برای مرور که اشکالی نداره
    اگه بعدا خواستم چیزی اضافه کنم انوقت چیکار کنم؟

    • yeganeh
      4 سال پیش

      سلام . دوست عزیز بخاطر همین که میگن تو کلاسور باشه چون اگه بعدا نکته ای و بخاید اظافه کنید راحت تر هستین . اما تو دفتر های معمولی هم میتونید از استیک نوت استفاده کنید و به دفترتو بچسبونید البته به شرطی که با سلیقه باشید و پرت و پلا نشه نوشته هاتون ;/

  • کامران
    4 سال پیش

    مطالبتون خیلی خلاصه و کاربردی بود ممنون

  • مَلِک پاشا ۱۲۸
    4 سال پیش

    خیلی کمک کننده بود.
    خیلی چیزهای خوبی در مورد یه خلاصه‌نویسی برای کنکور گفتید.
    برای نحوه خوندن درس های سنگین هم اگه راه‌کار دارید، خوشحال میشم اگه بخونم‌شون.

  • زهرا
    4 سال پیش

    مرسی واقعا عالی بود❤😘خسته نباشین

  • ۱۲۳
    5 سال پیش

    ممنون از اطلاعات مفیدتون….توضیح اضافه نداشت و کاربردی بود…..انشاالله همگی موفق باشید……

  • arshia
    5 سال پیش

    فوق العاده مفید بود مرسی

  • رها
    5 سال پیش

    سلام ممنون از مطالب خوبتون یه سوال داشتم اگه بخوایم مثلا کتاب زیست شناسی دهم رو خلاصه نویسی کنیم یعنی اصلا خلاصه نویسی نمیشه کرد تنها مشکلم همینه که توخلاصه نویسی زیست دهم اصلا مطلبی نیس که مهم نباشه اگه بخوام خلاصه نویسی کنم باز هم اندازه کتاب درسی میشه مطالب خیلی سنگینه واقعا

    • Mrsmh
      5 سال پیش

      سلام
      تو خلاصه نویسی وسواس رو باید کنار بزارید اینکه کل کتاب رو دوباره بنویسید حاصل از وسواسه فقط مطالبی که برای خودتون مهم تره رو بنویسید.
      شک نکنید اگر وسواسی عمل نکنید خیالتون هم راحت میشه.

  • Rez
    5 سال پیش

    ببخشید وقتی میخوایم خلاصه نویسی کنیم کتاب رو ببندیم و هر چی تو ذهنمون هست بنویسیم یا از روی کتاب بنویسیم

    • سلام
      خیر موقع خوندن هم میتونید نکاتی که براتون مفید تره رو بلافاصله یادداشت کنید.

  • مهسا
    5 سال پیش

    سلام اگر بخوام خلاصه ای از کتاب درسی داشته باشم نکات خارج از کتاب رو چیکار باید بکنم ؟مثلا نکات تست هارو

    • تیم تحریریه دیجی کنکور
      5 سال پیش

      سلام مهسا جان
      این نکات رو هم حتما به خلاصه هاتون اضافه کنید.

  • محبوبه
    5 سال پیش

    سلام و خسته نباشید و سپاس از راهنمایی های دلسوزانه هیئت تحریریهٔ دیجی کنکور.
    میخواستم بدونم کتابی که فصل بندی نداره و مثلا 399 صفحه هست رو چه طور باید خلاصه کرد؟!

  • معین
    5 سال پیش

    سلام خدمت شما از شما خیلی ممنون از مطالب خوبتون خیلی بهم کمک کرد ولی تنها مشکلی که دارم اینه که در درس زیست شناسی اگه میتونید یک خلاصه نویسی ارائه کنید ممنونتون میشم با تشکر.

  • گمنام
    6 سال پیش

    سلام.
    واقعا خیلی خوب آموزش دادید.
    اما برای درسای انگلیسی و عربی چطور؟
    میشه برای هرکدوم از درسا یه خلاصه نمونه بذارید؟؟

  • مریم
    6 سال پیش

    سلام
    مرسی بابت این مطلب جامع و کاربردیتون
    من همیشه مشکل خلاصه نویسی داشتم .یا خلاصه نویسی نمی کردم یا اگه می خواستم خلاصه نویسی کنم اینقدر با وسواس اینکارو می کردم که دیگه برای مطالعه بقیه درس وقتی برام نمی موند .همیشه هم خلاصه نویسیم زیاد می شد (بعضی وقتا حتی بیشتر از کتاب :/)یعنی دوباره نویسی می کردم تا خلاصه نویسی اخرم خلاصه هام خیلی به دردم نمی خورد:(
    حالا سعی می کنم مثل گفته هاتون عمل کنم 🙂
    نتیجشو بعدا زیر همین پست می دم:)

  • ناشناس
    6 سال پیش

    سلام، ببخشید چرا باید فقط 3 رنگ خودکار باشه؟
    رتبه 3 کنکور 94 به خاطر رنگارنگی ماژیکای معلم به شیمی علاقه مند شد و اونو 100 زد!

    • سلام دوست عزیز من
      ما سعی می کنیم روشی رو ارائه کنیم که انجام اون برای همه ی دانش آموزان ساده تر باشه به همین علت 3 رنگ رو پیشنهاد دادیم

  • سارا
    6 سال پیش

    تو ریاضی / فیزیک / شیمی و … چجوری از مسئله ها خلاصه برداری کنیم ؟؟
    غیر از فرمولش چه چیزایی روتو خلاصه نویسی باید بنویسیم ؟؟؟؟؟؟
    تو همون کتاب باشه یا دفتر کلاسوری ؟

    • تحریریه دیجی کنکور
      6 سال پیش

      سلام سارا جان
      نه نیازی نیست شما از مسئله ها خلاصه برداری کنید و تنها کافیه نکاتی که مهم هستن رو در برگه ای یا کلاسور یا گوشه ی کتابتون یادداشت کنید ( با هر کدوم که راحت هستی ) و هر چیزی رو که فک میکنی از یادت میره یا مهم هستن رو خلاصه برداری کن و نمی خواد همه ی فرمول ها رو بنویسی و فرمول هایی که دیگه خیلی تابلو ان رو ننویسی فرمول های ونتایجیاز فرمول ها که مهم هستند رو یادداشت کن
      موفق باشی

  • سارا
    6 سال پیش

    چجوری از مسئله ها خلاصه برداری کنیم ؟؟
    غیر از فرمولش چه چیزایی روتو خلاصه نویسی باید بنویسیم ؟؟؟؟؟؟
    تو همون کتاب باشه یا دفتر کلاسوری ؟

  • پریسا
    6 سال پیش

    خیلی خوب بود واقعا مرسی که هستید.

    • تحریریه دیجی کنکور
      6 سال پیش

      ممنون از لطف شما

  • آرام
    6 سال پیش

    سلام… با عرض خسته نباشید و تشکر بابت مطالب خوب و مفیدتون ….
    میخواستم بپرسم که موقع مطالعه ی درس مورد نظر از تستی که برای اون درس حل میکنم نکته ی جدید وجود داشته باشه …
    اون نکته ی جدید رو باید کنار همون تست یادداشت کنم یا تو برگه ی خلاصه نویسیم؟؟؟؟؟؟؟؟/

    • تحریریه دیجی کنکور
      6 سال پیش

      در کنار تست یادداشت کنید

  • محمد
    6 سال پیش

    سلام و خسته نباشید.توی دروس ریاضی و فیزیک لازم نیست نمونه سوال از فرمول یا مطلبی تو خلاصه نویسی بنویسیم؟سوال دیگم اینه که مباحث مثلثات و حرکت شناسی چطور توی 2 صفحه خلاصه نویسی کنیم با حجم سنگین این فصل ها؟

    • تحریریه دیجی کنکور
      6 سال پیش

      سلام
      نه نیازی نیست سوالی در برگه ی خلاصه نویسی بنویسید خلاصه نویسی برای مرور کلی و در سرعت بالا هستش و 2 صفحه وحی منزل نیست میتونید در صفحات بیشتر بنویسید فقط طوری باشه که بتونید در زمان کمی خلاصه هاتون رو مطالعه کنید

  • شایان
    6 سال پیش

    با سلام ……………یه سوال دارم…………………همه خلاصه باید از نمودار درختی تشکیل شده باشه و یا در خلاصمون از این نمودار هم کمک بگیریم ؟
    بعدش میخواستم بدونم که توی درس زیست علایم اختصاری رو چطور برای خودم تعیین کنم ؟
    مثلا میگیم بیشتر و کمتر و مساوی ( >=< ) ؟

    • تحریریه دیجی کنکور
      6 سال پیش

      از نمودار درختی کمک بگیرید ولی نیازی نیس که همه ی خلاصه نویسی هاتونو با نمودار درختی بنویسید!
      و علائم اختصاری رو شما باید برای خودتون تعیین کنید هر علامتی که دوس داشتین میتونید معنی ای رو به اون اختصاص بدید و از اون علامت در خلاصه هاتون استفاده کنید.

  • هانیه
    6 سال پیش

    سلام
    نکاتی ک گفتید خیلی خوب بودن اما من مشکلم اینجاس ک خط به خط کتاب رو مهم میدونم و نمیتونم توی خلاصه نویسی چیزیو جابندازم تقریبا کل کتاب رو وارد میکنم . به نظر شما چیکارکنم ک انقد حساس نباشم ؟

    • تحریریه دیجی کنکور
      6 سال پیش

      اولین پیشنهاد اینه که حساس نباشید!!!
      و موضوع بعدی اینه که اگه حساسیت زیاد به خرج بدید نمی رسید کل مطالب و مطالعه کنید که این خودش مشکل بزرگیه!!
      این نکته رو همیشه با خودتون بگید که من اگه زیاد حساس باشم، نمی تونم به رتبه و دانشگاه های برتر حتی نزدیک هم بشم چه برسه بخوام برسم بهش.

  • Sara
    7 سال پیش

    سلام واقعا ممنون از اطلاعاتتون.میشه لطفا راهنمایی کنید دین و زندگی و پبام ایات کنکور چجوری باید خلاصه نویسی کنم.باسپاس

    • تحریریه دیجی کنکور
      7 سال پیش

      سلام
      شما ابتدا یک منبع مناسب مثل کتاب دین و زندگی گاج تهیه کنید
      سپس پیام آیان رو از روی اون کتاب مطالعه کنید
      نکات مهم و برداشت خود را به صورت خلاصه در کتاب یا دفتر خلاصه نویسی خودتون یادداشت کنید
      فقط موضوع مهم اینجاست که دقیق مطالعه کنید و برداشت خودتون و نکاتی که مهم هستن رو یادداشت کنید نه کل پیام یک ایه رو!

  • عبدالله
    7 سال پیش

    برای خلاصه نویسی از حفظ و آن چیزی که یاد گرفتیم بنویسیم یا از روی متن کتاب

    • تحریریه دیجی کنکور
      7 سال پیش

      اون چیزی که یاد گرفتید

  • yasamin
    7 سال پیش

    من همیشه تو خلاصه نویسی مشکل داشتم چون فک میکردم خیلی سخته که یه فصل طولانی رو چکیدش کنم. ولی به شیوه ای که شما توضیح دادین خیلی آسون تر از این حرفا بنظر میرسه حتما ازین به بعد این کار رو انجام میدم

    • تحریریه دیجی کنکور
      7 سال پیش

      ان شاالله همیشه موفق و سربلند باشید

  • مائده
    7 سال پیش

    مثل همیشه عالیییی…..

    • تحریریه دیجی کنکور
      7 سال پیش

      ممنون از حسن نظرتون