برنامه ریزی کنکور انسانی 1401

برنامه ریزی کنکور انسانی 1401

هیچ موفقیتی بدون برنامه ریزی امکان پذیر نیست. بچه های گل رشته انسانی در خدمت شما هستیم؛ با کامل ترین مقاله آموزش برنامه ریزی کنکور انسانی، به همراه جدول برنامه ریزی درسی و نمونه PDF و تصویری برنامه های ویژه رشته انسانی.

برنامه ریزی روزانه و هفتگی کنکور انسانی

در سال های پایه و کنکور، میلیون ها بار در مورد اهمیت برنامه ریزی کنکور صحبت شده! همه اهمیت این موضوع را به خوبی درک میکنند. اما یک آمار نگران کننده وجود دارد: فقط 1 درصد کنکوری های برنامه ریزی درست و استاندارد دارند.

برنامه ریزی روزانه و هفتگی کنکور انسانی

رشته انسانی، با توجه به تعداد کتاب ها و حجم بسیار بالا، شاید از سخت ترین کنکورها در بین دو رشته دیگر نظری برخوردار باشد. در 5 مرحله به طور کامل، روش تدوین جدول برنامه ریزی روزانه و هفتگی کنکور انسانی را یاد بگیرید.

مرحله 1: دانش مشاوره کنکور انسانی

مشاوره کنکور انسانی

برای درک درست شیوه برنامه ریزی، قبل از هر چیزی باید اطلاعات کافی در خصوص کنکور انسانی و اطلاعات مربوطه داشته باشید.

شما 240 دقیقه برای پاسخگویی به 280 سوال هر دو دفترچه عمومی و اختصاصی کنکور انسانی فرصت دارید. علاوه بر 4 درس عمومی باید به 8 درس در دفترچه دروس اختصاصی پاسخ دهید. بودجه بندی تعداد سوالات را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

تعداد سوالات و زمان دروس اختصاصی کنکور انسانی

آشنایی با زیر گروه های رشته انسانی

زیر گروه 1: رشته های گروه ادبیات، الهیات، حقوق و فلسفه

زیر گروه 2: رشته های گروه علوم و ارتباطات اجتماعی

زیر گروه 3: رشته های گروه مدیریت بانک، بیمه، حسابداری و اقتصاد

زیر گروه 4: رشته های گروه علوم سیاسی، اطلاعات نظامی، تاریخ . جغرافیا

زیر گروه 5: رشته های گروه روانشناسی، علوم تربیتی و تربیت بدنی

پیدا کردن ضرایب زیر گروه ها

با توجه به رشته های هر زیر گروه، شما باید بدانید به میزان ضریب هر درس اختصاصی بسیار توجه داشته باشید.

ضرایب دروس اختصاصی

مرحله 2: هدف گذاری دو وجهی

هدف گذاری دو وجهی

برنامه ریزی کنکور انسانی، با هدف گذاری آغاز می شود.

اول: هدف گذاری رشته و دانشگاه

تعداد سوالات هر درس، رشته های هر زیر گروه و ضرایب هر درس در زیر گروه مربوطه مشخص شد. حالا سوال این است که شما به کدام رشته یا رشته ها علاقه مند هستید؟

بر اساس ضریب هر درس در هر زیر گروه حالا اهمیت هر درس برای شما مشخص شده است. شما باید بر اساس آن درس ها را برای خود اولویت بندی کنید. این اولویت بندی برای این است که بدانید؛ تمرکز زمانی برنامه، بر روی کدام درس ها باشد.
برای انتخاب دانشگاه محبوبتون، باید از طریق جاهایی مثل اینجا شرایط و درصدهای هر دانشگاه را بررسی کنید.

به عنوان مثال؛ اگر به رشته ای در زیر گروه 1 (مثل ادبیات فارسی) علاقه مند هستید، باید بدانید که اولویت درس های شما به صورت زیر است:
اولویت 1: عربی و ادبیات فارسی
اولویت 2: فلسفه و منطق
اولویت 3: سایر درس ها

دوم: هدف گذاری زمانی

باید بدانید که میخواهید در هر بازه زمانی مشخص، به چه هدفی برسید. به طور کلی اهداف به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می شوند.
اهداف بلند مدت: برای یک بازه بزرگ خاص مثل؛ فصل تابستان، نیمسال اول دوازدهم، دوران جمع بندی و… که میخواهیم حجم تقریبا زیادی از مباحث را در برنامه بگنجانیم.
اهداف میان مدت: یک قسمت کوچکتر از هدف بلند مدت است. بین 4 تا 6 هفته می تواند طول بکشد. به صورت استاندارد یک بازه 4 هفته ای برای برنامه ریزی کردن توصیه می شود.
اهداف میان مدت: کوچک ترین قسمت یک برنامه کلی را شامل می شود. حداقل باید 1 هفته باشد. به صورت استاندارد بازه های دو هفته بهترین زمان بندی برای برنامه ریزی در این اهداف است.

به عنوان مثال؛ علی میخواهید در بازه زمانی 3 ماهه کل دروس پایه دهم و یازدهم را مطالعه کند.
بلند مدت: بازه زمانی 3 ماهه برای حجم کل پایه های دهم و یازدهم.
میان مدت: بازه زمانی 4 هفته ای برای یک سوم حجم کل مطالعه.
کوتاه مدت: بازه زمانی 2 هفته ای برای مطالعه دو فصل از هر کدام از کتاب ها.

زمان و حجم در برنامه ریزی کنکور انسانی

مرحله 3: تدوین جدول برنامه ریزی کنکور انسانی

تدوین جدول برنامه ریزی کنکور انسانی

برنامه ریزی دقیق برای کنکور انسانی، زمانی ساخته می شود که موارد زیر را تمام و کمال رعایت کنید.
1. پارت بندی مطالعاتی: پارت مطالعاتی در واقع، همان زمانی است که به مطالعه یک درس، در یک روز برنامه، اختصاص می دهید. برای هر روز حداقل 4 و حداکثر 6 پارت مطالعاتی در نظر بگیرید.


2. زمان بندی هر پارت: بر اساس اختصاصی یا عمومی بودن، میزان سختی و اولویت هر درس باید به آن زمان بدهید. به عنوان پیشنهاد برای دروس اختصاصی 1.5 تا 2.5 ساعت و برای دروس عمومی 30 دقیقا تا 1.5 ساعت زمان بندی کنید.


3. شروع هر روز با دروس سخت تر: سعی کنید اولین پارت ها را به دروس سنگین تر اختصاصی بپردازید. سپس هر چه به انتهای برنامه نزدیک می شوید دروس ساده تر و عمومی بهترین انتخاب است.


4. تایم استراحت بین دو پارت: بین هر دو پارت مطالعاتی حتما استراحت کنید. به ازای هر 1 ساعت مطالعه می توانید از 15 تا 45 دقیقه استراحت کنید.


5. بعد از هر درس سنگین یک درس سبک: این مورد واجب نیست! پیشنهاد ما به شماست. مثلا بعد از مطالعه درسی مثل ریاضیات، خوب است که درس سبک تری مثل دینی مطالعه شود.


6. تایم جبرانی: هر روز خود را با 5 6 پارت مطالعاتی پر نکنید. سعی کنید حداقل هر 2 روز یک پارت جبرانی خالی داشته باشید. در تایم های جبرانی، شما به مطالعه عقب افتادگی های احتمالی برنامه می پردازید.


7. تایم ثابت عمومی ها: هر روز یا حداقل هر دو روز، یک تایم ثابت برای مباحث حجیم و چالشی داشته باشید. مباحثی مثل قرابت، آرایه، لغت از ادبیات و درک مطلب و کلوز تست از زبان، برای این تایم ها مناسب هستند.


نمونه جدول برنامه ریزی کنکور انسانی

در این قسمت، به بررسی یک نمونه جدول برنامه ریزی کنکور انسانی رایگان، می پردازیم. با این کار هم شما با شیوه برنامه ریزی هفنگی کنکور انسانی آشنا می شوید و هم ما در ادامه چند نکته مهم را گوشزد می کنیم.

نمونه جدول برنامه ریزی کنکور انسانی

به تصویر برنامه بالا با دقت نگاه کنید. میبینید که دقیقا همان بخش هایی که گفته شده بود در برنامه وجود دارد.

دانلود نمونه برنامه ریزی رایگان رشته انسانی PDF

در این باکس چندین نمونه از برنامه های مختلف دیجی کنکور قرار گرفته. برای دانلود هر کدام بر روی مستطیل آبی رنگ کلیک کنید.

دانلود نمونه برنامه تابستانه

دانلود نمونه برنامه پاییزه

دانلود نمونه برنامه 6 ماهه

حالا به بررسی چند تا سوال باید بپردازیم. مواردی که احتمالا سوالات شما هم هستن.

ساعت مطالعه روزانه باید چقدر باشد؟

به طور کلی میتوان سه سطح مطالعاتی برای برنامه ریزی روزانه در نظر گرفت. با توجه به ساعت مطالعه و میزان پیشرفت شما، سطح خودتان را انتخاب کنید و شروع به مطالعه کنید. حتی اگر خیلی وقت ندارید! حالا به هر دلیلی، باز هم میتوانید طبق یکی از سطح ها مطالعه کنید.
1- سطح اول : 3 تا 4 ساعت مطالعه روزانه
2- سطح دوم : 5 تا 7 ساعت مطالعه روزانه
3- سطح سوم : بیش از 7.5 ساعت مطالعه روزانه

البته که با توجه به مدرسه و کلاس های شما، باید ساعت مطالعاتی شخصی سازی شده برای هر روز، داشته باشید.

تایم تست و مرور با مطالعه عادی متفاوت است؟

کاملا درست متوجه شدید. برای هر درس شما سه نوع پارت مطالعاتی دارید. اول تایم مطالعه درسنامه، دوم تایم حل تست و سوم تایم مرور. این سه نوع پارت باید به ترتیبی که گفته شد در برنامه جای بگیرند.

چقدر باید در برنامه تست بزنیم؟

متناسب با اولویت هر درس باید تست بزنید. هیچ درسی در برنامه بدون تست قرار نمیگیرد! در دروس اختصاصی به ازای هر مطلبی که میخوانید حتما باید تعداد تست مناسب بزنید. برای دروس عمومی هر درس یا فصل باید برای مرور بهتر حل تست داشته باشید.

از جمعه ها چطور استفاده کنم؟

ترجیحا جمعه ها را خالی از پارت مطالعاتی قرار دهید. جمعه ها برای استراحت، جبرانی عقب افتادگی ها و یا شرکت در آزمون استفاده شود.

عقب افتادگی ها از برنامه را چطور جبران کنیم؟

اشتباهی که خیلی از بچه ها دچارش می شوند این است که؛ استراتژی درستی برای جبران عقب افتادگی ها از برنامه ندارند.

خیلی ها به اشتباه وقتی مثلا 1 هفته از برنامه عقب میفتند! برنامه هفته بعد خود را ادیت کرده و تمامی مباحثی که عقب افتادند را اضافه میکنند.

با این کار شما نه تنها به مباحث هفته دوم نمیرسید بلکه مباحث هفته اول هم به طور کامل جبران نمی شود.

تقسیم زمان جبرانی در برنامه

بهترین شیوه جبران روش 1 به 4 می باشد. در این روش شما به ازای هر 1 روزی که از برنامه عقب افتادید، حداقل در 4 روز باید در تایم های خالی جبرانی، به مطالعه بپردازید.

 

 مرحله4: انتخاب منابع و روش مطالعه مناسب

انتخاب منابع و روش مطالعه مناسب

در آخرین قدم شما در برنامه ریزی برای کنکور انسانی، باید به دنبال منابع مناسب برای هر درس خود باشید. سپس با یادگیری روش مطالعه اصولی کار را به بهترین شکل پیش ببرید.

راهنما کامل انتخاب منابع رشته انسانی

روی هر کدام از لینک های زیر بزنید. یک راهنمای کامل برای انتخاب بهترین منابع کنکور انسانی برای شما آماده کرده ایم.

لیست منابع کمک آموزشی انسانی

قفسه طلایی منابع کنکور

برنامه ریزی رتبه های برتر کنکور انسانی

در دیجی کنکور، سالانه رتبه های برتر زیادی را در کنکور داشته و داریم. در تصویر زیر میتوانید تعدادی از این رتبه های برتر را مشاهده کنید.

آلبوم افتخارات انسانی - دیجی کنکور

در واقع تمامی نکاتی که در مورد برنامه ریزی، در این صفحه خواندید؛ برگرفته از تجربیات برنامه ریزی رتبه های برتر رشته انسانی، است.

بهترین برنامه ریزی برای کنکور انسانی

تمامی مواردی که برای تدوین برنامه نیاز داشتید را به شما آموزش دادیم. اما حالا میخواهیم یک پیشنهاد بسیار مهم به شما بدهیم. در دیجی کنکور هر سال، بسته های برنامه ریزی کنکور انسانی، در اختیار دانش آموزان این رشته قرار میگیرد.

بهترین برنامه کنکور انسانی

برای اطلاعات بیشتر میتوانید روی دکمه های زیر بزنید. مشاورین حسابی شما را در خصوص یک برنامه ریزی کامل و ایده آل راهنمایی میکنند.

یک جلسه مشاوره رایگان

تماس مستقیم با مشاورین

این بهترین تصمیم سال کنکور شماست.


سوالات متداول

در پایان، سه سوال که برای آن ها پاسخ قطعی داده ایم را بررسی می کنیم.

برنامه ریزی بر اساس آزمون های آزمایشی مثل قلم چی، گاج و… چگونه است؟

قطعا برنامه شما باید با آزمونی که شرکت می کنید هماهنگ باشد. نکات همان است که گفتیم اما شیوه چینش و حجم بر اساس آزمون شما تعیین می شود.

روزانه در برنامه ریزی مطالعاتی کنکور انسانی چقدر باید مطالعه کنم؟

بالاتر گفتیم که شما با توجه به سطحی که در نظر گرفتیم مطالعه می کنید. از 3 ساعت مطالعه روزانه تا بیش از 8 ساعت امکان پذیر است.

برنامه ریزی رتبه های برتر رشته انسانی چگونه است؟

تمام آنچه که در این مقاله گفته شد؛ بر اساس 5 سال تجربه دیجی کنکور، در برنامه ریزی است. تمامی نکات از دل تجربه های رتیه های برتر رشته شما، در آمده است.

0
نویسنده مطلب تیم تحریریه دیجی کنکور
تیم تحریریه و تولید محتوا دیجی کنکور، متشکل از بیش از 100 رتبه برتر کنکور، در چند سال اخیر می باشد. همیشه سعی ما، این بوده که بهترین محتوا را برای شما عزیزان تولید کنیم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه