چگونه به درس خواندن عادت کنیم و از آن لذت ببریم ؟

چگونه به درس خواندن عادت کنیم و از آن لذت ببریم ؟

اینکه چگونه به درس خواندن عادت کنیم و از آن لذت ببریم یک پرسش مهم است. این سوالی است که برخی دانش آموزان و دانشجویان با آنکه سالهای زیادی است که مشغول تحصیل هستند با آن مواجه می شوند. اینکه دانش آموزان از کار روزمره خود که درس خواندن است لذت ببرند امر مهمی است. در این مقاله از بخش مشاوره کنکور به معرفی ۱۲ راهکار موثر در این خصوص می پردازیم.

دسترسی سریع: برای پیدا کردن راهکار دقیق خود روی لینک های زیر بزنید.

چگونه به درس خواندن عادت کنیم

برخی دانش آموزان و دانشجویان با آنکه سالها به تحصیل مشغول هستند ولیکن هنوز درس خواندن را کاری سخت و دشوار می دانند. معمولا افراد پس از این که کاری را برای مدتی انجام می دهند آنکار به عنوان یک عادت برای آنها در می آید.

بنابراین اگر پس از سالها درس خواندن هنوز به آن عادت نکرده اید، باید در روشهای خود بازنگری کنید. در این مطلب به این موضوع که چگونه به درس خواندن عادت کنیم و از آن لذا ببریم می پردازیم. بکار گیری این روشهای می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند که درس خواندن را به عادات روزمره خود تبدیل نموده و از این کار لذت ببرید. در ادامه به چند راهکار ساده در مورد اینکه چگونه به درس خواندن عادت کنیم خواهیم پرداخت.

داشتن برنامه منظم جهت موفقیت الزامی است.

راهکار اول داشتن هدف و برنامه ریزی

یکی از اولین راهکارها برای اینکه درس خواندن را به عادت خود تبدیل کنیم این است که برای خود هدفی تعیین نموده و برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی کنیم. به عنوان مثال هدف شما قبولی در کنکور سراسری در رشته و دانشگاه خاصی است.

چگونه به درس خواندن عادت کنیم

لذا برای این موضوع باید برنامه ریزی مدون و کامل داشته تا بتوانید نمرات قابل قبولی در کنکور کسب کنید. برنامه ریزی روزانه، هفتگی، ماهیانه، سه ماهه و شش ماهه می تواند وقت و زمان شما را تنظیم کند.

راهکار دوم ایجاد محیط مناسب برای مطالعه

ایجاد محیط مناسب برای مطالعه یکی از مهمترین عوامل ایجاد عادت مطالعه است. بهترین مکان برای مطالعه اتاق مطالعه یا اتاق خود شماست. داشتن یک میز و صندلی مناسب، فراهم کردن نور کافی تلفیقی، محیط آرام و ساکت، دور کردن وسایل و اشیایی که موجب عدم تمرکز شما می شوند مانند موبایل، ساعتهای صدا دار و نظیر آن می تواند یک محیط مناسب برای مطالعه شما فراهم نماید.

اتاق شما محلی برای مطالعه شما بوده و با ورود به آن بطور نا خودآگاه حس مطالعه در شما فعال می شود. اینکه چگونه به درس خواندن عادت کنیم به محیط مناسب مطالعه وابستگی زیادی دارد.

ایجاد محیط مطالعه مناسب برای درس خواندن را فراموش نکنید.

راهکار سوم چگونه به درس خواندن عادت کنیم

یکی از راهکارهای مهم در برنامه ریزی و ایجاد عادت مطالعه در افراد، اختصاص ساعات مناسب برای مطالعه است. الگو برداری از سایر افراد و یا برنامه ها بدون در نظر گرفتن روحیات و عادات فردی منجر به برنامه ریزی غیر منعطف می شود. برخی افراد صبح زود از خواب بیدار می شوند و می توانند در ساعات ابتدایی صبح مطالعه داشته باشند.

برخی دیگر شبها تا دیر وقت به مطالعه می پردازند. در هر صورت برنامه منطبق با روحیات شما قابلیت اجرایی بیشتری داشته و راحت تر می توانید به آن عادت کنید.

حتما برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای درس خواندن داشته باشید.

چگونه از درس خواندن لذت ببریم

یکی دیگر از مواردی که برای دانش آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است، این است که چگونه از درس خواندن لذت ببریم. واقعیت این است که دانش آموزان باید مدت زمان زیادی را در طول روز به درس خواندن مشغول شوند. این کار باید ماهها و سالها ادامه پیدا کند تا نتیجه مورد نظر بدست آید. بنابراین اگر دانش آموز علاوه بر درس خواندن از آن لذت نبرد، کاری دشوار در پیش رو خواهد داشت.

چگونه از درس خواندن لذت ببریم

اینکه چگونه به درس خواندن عادت کنیم و از آن لذت ببریم نیاز به رعایت برخی عوامل دارد. در ادامه برخی راهکارهای کاربردی برای اینکه چگونه به درس خواندن عادت کنیم و از آن لذت ببریم را بررسی می کنیم.

راهکار چهارم در نظر گرفتن پاداش

یکی از مواردی که می تواند منجر به ایجاد لذت در درس خواندن شود در نظر گرفتن پاداش و جایزه برای خود است. با اینکار انگیزه لازم برای مطالعه را پیدا کرده و از درس خواندن لذت می برید.

به عنوان مثال به خود بگویید که اگر این درس را در موقع مقرر تمام کردم، به سینما می روم. یا اینکه اگر در درسی نمره خوبی بگیرم آخر هفته با دوستان به کوه می روم. اینکه چگونه به درس خواندن عادت کنیم و از آن لذت ببریم با مواردی از این قبیل به خوبی اجرا می شود. اینکار علاوه بر ایجاد حس نشاط در هنگام مطالعه، منجر به افزایش کارایی نیز می شود.

یادآوری هدف از درس خواندن می تواند موجب ارتقا روحیه شود.

راهکار پنجم در نظر گرفتن ساعت استراحت

مطالعه کردن و درس خواندن یکی از مهمترین وظایف دانش آموزان است که باید وقت و انرژي زیادی روی آن گذاشته شود. دانش آموزان باید هر روز مطالعه داشته باشند. علاوه بر مواردی که در مبحث چگونه به درس خواندن عادت کنیم به آن پرداخته شد، یک برنامه درسی مناسب، دارای ساعات استراحت کافی باشد.

پس از هر ۱.۵ تا ۲ ساعت مطالعه، حتما وقت استراحت برای خود در نظر بگیرید. نیازی به ساعتهای طولانی استراحت ندارید. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه استراحت می تواند ذهن شما را برای شروع مطالعه آماده کند.

راهکار ششم ایجاد انگیزه

یکی از موارد مهم در هر کاری این است که افراد در طول مسیر ممکن است خسته و نا امید شوند. در این مواقع به یاد آوردن هدف می تواند موجب ایجاد انگیزه و نیروی دوباره شود. اینکه چگونه به درس خواندن عادت کنیم و از آن لذت ببریم به ایجاد انگیزه لازم برای ادامه راه که همان مطالعه است نیز وابسته است. همواره به یاد آورید که چرا مطالعه می کنید.


همچنین این مقاله را بخوانید : چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم و فراموش نکنیم ؟


قبولی در کنکور، قبولی در امتحان آخر ترم و کسب نمره قبولی و سایر موارد می تواند انگیزه لازم را برای لذت بردن از مطالعه در شما ایجاد کند.

ایجاد انگیزه لازم برای درس خواندن از اصول موفقیت است. یادتون نره!

چگونه به درس خواندن معتاد شویم و به آن عادت کنیم

در ادامه مطالب مربوط به چگونه به درس خواندن عادت کنیم به این موضوع می پردازیم که چگونه به درس خواندن معتاد شویم. معتاد شدن به درس خواندن و مطالعه کردن جزو عادات خوب محسوب میشود.

چگونه به درس خواندن معتاد شویم

اینکه وقتی صبح از خواب بیدار می شوید بدانید که باید مطالعه کنید و برنامه مشخصی در طول روز برای درس خواندن داشته باشید بسیار مهم است. برای اینکه به درس خواندن معتاد شویم باید راهکارهای ذیل را در نظر بگیریم.

راهکار هفتم ساعات مطالعه مشخص

برای هر روز و هر ساعت خود برنامه ریزی داشته باشید:

به عنوان مثال هر روز از ساعت ۴ تا ۶ بعد از ظهر به مطالعه درس زیست شناسی بپردازید. با این کار شما بطور نا خودآگاه در این ساعت آماده مطالعه درس زیست شناسی هستید. همینطور برای سایر دروس و کلیه ساعات روز برنامه مشخصی در نظر بگیرید. داشتن یک برنامه ریزی دقیق در ساعات مشخص موجب آمادگی ذهن و جسم برای برای مطالعه می شود. به عبارتی شما به درس خواندن در آن ساعات معتاد می شوید.

خواب کافی در برنامه مطالعه خود در نظر بگیرید.

راهکار هشتم خواب کافی

داشتن خواب کافی در طول شبانه روز موجب شادابی و نشاط شما می شود. این را در نظر داشته باشید که کم کردن ساعت خواب به منظور افزایش ساعت مطالعه راهکار مناسبی نیست.

اگر می خواهید ساعت مطالعه خود را افزایش دهید سعی کنید از ساعات دیگر خود مانند تفریح، تلویزیون و غیره کم کنید. خواب کافی به میزان ۶ تا ۸ ساعت در طول شبانه روز موجب افزایش کارایی مغز می شود. علاوه بر این شما انرژی لازم برای مطالعه مجدد را خواهید داشت. لذا داشتن خواب کافی را مهم در نظر بگیرید.

راهکار نهم در نظر گرفتن اوقات تفریح

مطالعه شبانه روزی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اینکار موجب خستگی و کاهش کارایی مغز می شود. بنابراین توصیه می شود در بین ساعات مطالعه و در روزهای آخر هفته زمانی برای تفریح در نظر بگیرید.

نیازی نیست که شما تمام یک روز را برای تفریح صرف کنید، بلکه تفریح در حد دو سه ساعت نیز می تواند در ارتقا روحیه شما موثر باشد. البته اگر بتوانید به ساعات مطالعه خود افزوده و ساعات تفریح را کم کنید، نتایج بهتری خواهید گرفت ولی در اینکار زیاده روی نکنید.

مطالعه حرفه ای دروس رمز موفقیت رتبه های برتر است.

چگونه حرفه ای درس بخوانیم

تا کنون در مورد راهکارهای برنامه ریزی برای درس خواندن، ایجاد محیط مناسب، در نظر گرفتن هدف، انگیزه، وقت استراحت و پاداش برای خود صحبت کردیم. اینکه چگونه به درس خواندن عادت کنیم و مهمتر اینکه چگونه حرفه ای درس بخوانیم از اهمیت زیادی برخوردار است. فراگیری انواع روش های مطالعه حرفه ای می تواند در افزایش کارایی و عملکرد شما موثر واقع شود.

چگونه حرفه ای درس بخوانیم

اینکه شما در مدت زمان مثلا ۲ ساعت بتوانید بطور حرفه ای یک مبحث را مطالعه نموده و کلیه ریزه کاریهای آن را یاد بگیرید، تا اینکه بصورت طوطی وار مطالب را خوانده باشید تفاوت زیادی با هم دارند. در ادامه برخی راهکارهای مهم در خصوص مطالعه حرفه ای را معرفی می کنیم.

راهکار دهم فراگیری انواع روشهای مطالعه

یکی از روشها در این خصوص که چگونه حرفه ای درس بخوانیم فراگیری انواع روشهای مطالعه است. برای داشتن یک مطالعه موثر باید از انواع راهکارهای خط کشیدن زیر نکات مهم، یادداشت برداری، خلاصه نویسی، هایلایت کردن مطالب مهم، حاشیه نویسی و خلاصه نویسی از مطالب خلاصه شده استفاده نمود.

با اینکار ذهن شما در حین مطالعه فعال شده و تلاش به فراگیری نکات مهم می نماید. از طرفی مطالب که یادداشت می کنید برای مرور مطالب در مرتبه دوم و سوم بسیار بکار می آیند. مرور مطالب خوانده شده یکی از روشهای مهم در مطالعه حرفه ای است. با اینکار کارایی مغز شما به میزان زیادی افزایش می یابد.

استفاده از وسایل کمک آموزشی در مطالعه ضروری است.

راهکار یازدهم استفاده از انواع وسایل کمک آموزشی

چگونه به درس خواندن عادت کنیم و چگونه حرفه ای درس بخوانیم. برای این موضوع باید از انواع وسایل کمک آموزشی در حین مطالعه بهره کافی ببریم. استفاده از تصاویر، سی دی های آموزشی، انواع تست های موضوعی، کتب کمک آموزشی و حتی مطالب مختلف در اینترنت می تواند به شما در مطالعه حرفه ای و دقیق دروس کمک زیادی نماید.

انواع موسسات و کتب آموزشی متنوع از روشهای مختلفی برای آموزش دروس استفاده می نمایند، لذا با انتخاب مناسب ترین آنها می توانید برخی دروسی را که تا بحال فکر می کردید سخت و دشوار هستند به سهولت یاد بگیرید.

راهکار دوازدهم خودآزمایی و ارزیابی عملکرد

اینکه دانش آموزان طبق برنامه ریزی صورت گرفته به مطالعه دروس خود بپردازند بسیار مهم است. ولیکن ارزیابی و امتحان گرفتن از خود می تواند در دانستن این موضوع که تا چه حد در مطالعه دروس موفق بوده اید به شما کمک زیادی نماید.

انواع تست های موضوعی، امتحان های سالهای گذشته و حل تمرین های کتاب می تواند شما در مرحله آزمون دانسته های خود قرار دهد. مواردی را که اشکال دارید و قادر به پاسخگویی نیستید را یادداشت نموده و پس از خودآزمایی جواب آنها را بیابید. شما می توانید از کتب آموزشی، دوستان و یا معلمان خود برای یافتن جواب درست کمک بگیرید.

جمع بندی : چگونه به درس خواندن عادت کنیم و از آن لذت ببریم

در مطالب فوق سعی نمودیم تا نکات مهم در اینکه چگونه به درس خواندن عادت کنیم و از آن لذت ببریم را معرفی کنیم. در این مطالب تعداد ۱۲ نکته کلیدی و طلایی در مورد عادت کردن به مطالعه و راههای لذت بردن از آن را بیان نمودیم. با بکارگیری این نکات مهم می توانید ضمن داشتن یک برنامه ریزی دقیق، مطالعه موثر داشته و نتایج خوبی را نیز کسب نمائید.

چگونه به درس خواندن عادت کنیم و از آن لذت ببریم

درس خواندن و مطالعه مستمر رمز موفقیت دانش آموزان و دانشجویان بشمار می رود ولیکن برای اینکه بطور روزانه مطالعه داشته و از همه مهمتر اینکه از درس خواندن خود لذت ببریم کاری حرفه ای است که نیاز به تمرین و کسب برخی مهارتها دارد.

اگر بتوانید راهکارهای فوق را در خود نهادینه کنید، نه تنها برای درس خواندن بلکه برای سایر امور زندگی می توانید از آن بهره مند شوید. اینکه چگونه به درس خواندن عادت کنیم نیاز به ایجاد انگیزه و سیستم های تشویقی دارد که می توانید برای خود ایجاد نمائید.

راهکارهای فوق درباره اینکه چگونه به درس خواندن عادت کنیم و از آن لذت را ببریم را در زندگی روزمره خود جاری کنید تا از نتایج شگفت انگیز آن متعجب شوید.

8
برچسب ها :
نویسنده مطلب تیم تحریریه دیجی کنکور
تیم تحریریه و تولید محتوا دیجی کنکور، متشکل از بیش از 100 رتبه برتر کنکور، در چند سال اخیر می باشد. همیشه سعی ما، این بوده که بهترین محتوا را برای شما عزیزان تولید کنیم.

دیدگاه شما

8 دیدگاه

  • ARNOOSH
    3 سال پیش

    عالی❤️

    • ARNOOSH
      3 سال پیش

      من متنفرم از درس خواندن اما خیلی دوست دارم که دیگه از این راه بیام بیروننننن🤕🤕

  • مینا
    3 سال پیش

    به خدا کنکور اینقدر مهم نیست که خودتونو بخاطرش اینهمه اذیت کنین آخرش اگه ایران بمونین بیکاریه کنکور فقط برای اینه که ادمو سرگرم کنن و چند سالشو بیخود بگیرن و درآمد برای مافیای کنکور
    تازه بعد از ورود به دانشگاه آدم می‌فهمه که اون همه حرص و جوشی که خورده بود بیخود بود
    تنها راه موفق شدن تو رتبه برتر شدن نیست !

    • تیم تحریریه دیجی کنکور
      3 سال پیش

      سلام مبینا جان
      نظر شما بسیار محترمه. اما تصمیم گیری برای آینده برای هر کس مختص به خودشه.
      خب مشخص مملکت خود آدم براش بسیار مهمه و موفقیت در مملکت خودش میتونه بسیار ارزنده باشه.
      برای موفقیت در کنکور نباید حرص و جوش خورد بلکه باید تلاش کرد و خستگی ها رو تحمل کرد.
      وگرنه که کنکور یکی از راه های رسیدن به موفقیت است و قطعا صدها راه دیگه به جز کنکور همیشه وجود دارد.

  • Mino
    3 سال پیش

    عالی🙂❤

    • تیم تحریریه دیجی کنکور
      3 سال پیش

      سلام
      خیلی خیلی خوشحالیم که راضی بودی :))

  • سارا
    3 سال پیش

    خیلی از شما تشکر میکنم که اطلاعات خودتون رو به اشتراک گزاشتید ❤
    مطمئنم حتما این عوامل موثر خواهد بود

  • saraaa
    4 سال پیش

    ✌✋👍