چگونه رتبه برتر کنکور شویم ؟

چگونه رتبه برتر کنکور شویم ؟

همه ما دوست داریم در کنکور موفق شویم و این موضوع پیچیده ای نیست. اما اینکه چگونه رتبه برتر کنکور شویم سوالی است که دانش آموزان هر سال از خود می پرسند. در این مطلب به مرور و بررسی نظرات رتبه های برتر گروه های مختلف ریاضی، انسانی و تجربی در سالهای گذشته می پردازیم.

همه ساله با اعلام نتایج آزمون سراسری و معرفی رتبه های برتر کنکور، دانش آموزانی که موفق به قبولی در رشته مورد نظر خود نشده و یا دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه، به فکر برنامه ریزی برای کنکور سال آینده می افتند. اینکه با یک برنامه ریزی و تلاش مضاعف بتوان در سال آینده یکی از رتبه های برتر کنکور شد، مورد توجه دانش آموزان زیادی است.

واقعیت این است که برای اینکه بتوان رتبه برتر کنکور شد نیاز به برنامه ریزی دقیق، تلاش و پشتکار زیاد و مستمر تا زمان برگزاری کنکور سراسری است. بسیاری از افراد پس از چند هفته مطالعه خسته شده و اینکار را فراموش می کنند. آنها فکر می کنند که با صرف یک یا دو ماه مانده به کنکور می توان آمادگی لازم برای قبولی را بدست آورد.

در این مقاله به این سوالات پاسخ می دهیم :

  1. چگونه در کنکور رتبه دو رقمی بیاوریم
  2. چگونه در کنکور رتبه تک رقمی بیاریم
  3. چگونه می توان پزشکی قبول شد
  4. و…

چگونه رتبه برتر کنکور تجربی شویم

چگونه رتبه برتر کنکور تجربی شویم

اینکه چگونه رتبه برتر کنکور شویم نیازمند توجه به برخی نکات و بکار بستن آنهاست. اگر از افرادی که جزو رتبه های برتر کنکور هستند سوال شود، تمام آنها اذعان می دارند که سالها برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور داشته اند. این تلاش به خصوص در سال آخر و ماه های نزدیک به کنکور به اوج خود می رسد. بنابراین اینکه چگونه رتبه برتر کنکور شویم، دل کندن از بسیاری تفریحات، اوقات فراغت و جمع دوستان را دارد. در ادامه به بررسی رازهای طلایی که افراد برتر کنکور هر رشته مورد توجه قرار داده اند بررسی و تشریح می کنیم.

یکی از رشته های پرطرفدار در آزمون سراسری رشته تجربی است. رشته های پرطرفداری همانند پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی همه ساله داوطلبان زیادی را برای رقابت بر سر قبولی در این رشته ها به پای کنکور می کشاند. در حال حاضر با توجه به ظرفیت رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی در دانشگاه های دولتی و تعداد زیاد داوطلبان متقاضی این رشته ها، رقابت سختی در این رشته ها وجود دارد. اینکه چگونه رتبه برتر کنکور شویم و چگونه رتبه برتر کنکور تجربی شویم نیازمند توجه به اصول و نکاتی است که در ادامه به آن می پردازیم.

راز 1 : برنامه ریزی رتبه های برتر کنکور تجربی

کنکور تجربی دارای رشته های پرطرفداری است که همه ساله دانش آموزان زیادی بر سر آنها به رقابت می پردازند. یکی از مهمترین نکات داشتن برنامه ریزی هدفمند برای قبولی در کنکور تجربی است. دروس مهم و اصلی تجربی شامل زیست شناسی و شیمی است که داوطلبان برتر این رشته درصدهای بالایی در این دروس دارند. در میان دروس عمومی نیز ادبیات فارسی و دین و زندگی تاثیر بیشتری دارند.

برنامه ریزی رتبه های برتر کنکور تجربی

از آنجائیکه موثرترین درس تجربی زیست شناسی است لذا باید هر روز برنامه مطالعه این درس را در برنامه خود بگنجانید. اینکه چگونه رتبه برتر کنکور شویم و آن هم در رشته تجربی، نیاز به درصد بالا در زیست شناسی دارید.

دروسی مانند شیمی، فیزیک و ریاضیات دارای ضرایب یکسان بوده ولیکن درس ریاضیات رتبه آور است. خواندن درس ریاضی با بقیه دروس تجربی فرق دارد. برای ریاضی تنها حل تمرینات مهم است. تا می توانید تمرین حل کرده و تست های مربوطه را امتحان کنید. دروس عمومی مانند ادبیات فارسی و دین و زندگی جزو دروسی است که بسیاری از داوطلبان درصدهای قابل قبولی از آن دارند پس این دروس را فراموش نکنید.

راز ۲ : روش مطالعه برای رتبه برتر کنکور

پس از برنامه ریزی نوبت به خواندن دروس و مطالعه موثر می شود. برای هر درس از منابع آزمون مناسب بهره مند شوید. بهترین منابع و کتاب های کنکور به همراه تست های کنکور سالهای گذشته تاثیر زیادی در آمادگی شما دارد. فراموش نکنید که مهمترین و اصلی ترین منابع شما کتب دوره دبیرستان هستند ولیکن منابع کمک آموزشی، تست های کنکور و خودآزمایی بسیار مهم است.

پس از مطالعه هر مبحث، تست های موضوعی آنرا بزنید. اگر در هر تستی مشکل داشته و قادر به حل کردن آن نبودید، انرا علامت گذاری کنید. سپس با رجوع به کتاب نحوه حل آنرا یاد بگیرید. در نهایت به راه حل تشریحی تست رجوع کنید.

در این مرحله نیاز به انجام تست های جدید دارید. اینکه چگونه رتبه برتر کنکور شویم نیاز دارد که تا عید نوروز تمام دروس سال آخر و سالهای قبل را یکبار کامل خوانده باشید. در خواندن دروس از روشهایی مانند خط کشی زیر نکات مهم، یادداشت برداری، حاشیه نویسی، خلاصه نویسی و هایلایت کردن آنها غافل نشوید.

راز ۳ : مرور و تثبیت را جدی بگیرید

از دیگر نکات مهم در اینکه چگونه رتبه برتر کنکور شویم این است که عید نوروز و فاصله حدود ۱۰۰ روز تا امتحان کنکور را جدی بگیرید. در این فاصله ۱۰۰ روزه شما باید وقت بیشتری برای مطالعه دروس صرف کنید. این چند ماه نیاز به مرور مطالب درسی و تست زدن می شود. دروسی مانند زیست شناسی و ادبیات فارسی شامل نکات و ریزه کاریهای زیادی هستند که نیاز به مرور چند باره دارند.

پس از هر بار مرور دروس که قطعا زمان کمتری می برد، تست های مربوطه را امتحان کنید. خلاصه نویسی ها و یادداشت های شما اینجا بکار می آیند. از درس زمین شناسی غافل نشوید. این درس چون ضریب یک دارد، بسیاری از داوطلبان وقتی برای آن در نظر نمی گیرند، در صورتیکه اگر می خواهیم بدانیم که چگونه رتبه برتر کنکور شویم باید تمام دروس را مطالعه کنیم. البته زمانی که برای درس زمین شناسی در نظر می گیرید بسیار کمتر از دروس دیگر است.

همچنین بخوانید : چگونه به درس خواندن عادت کنیم و از آن لذت ببریم ؟


چگونه رتبه برتر کنکور ریاضی شویم

اینکه چگونه رتبه برتر کنکور شویم و آنهم در گروه ریاضی و فیزیک، نیاز به توجه به برخی نکات مهم دارد. قبولی در رشته های مهندسی دانشگاه شریف و یا امیرکبیر می تواند لذت بخش باشد ولیکن نیاز به تلاش و زحمت فراوان دارد. رشته های مهندسی طرفداران زیادی دارند. رشته های مانند مهندسی برق، مکانیک، عمران، کامپیوتر، صنایع و یا شیمی دارای بازار کار خوبی بوده و امکان ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور میسر است.

این رشته ها اگر در دانشگاه های برتر دولتی تحصیل شوند دارای اعتبار زیادی در ایران و جهان هستند. اگر از افراد برتر کنکور سالهای گذشته سوال شود که چگونه رتبه برتر کنکور ریاضی شویم، اغلب آنها موارد ذیل را بیان می کنند. در ادامه به معرفی روشهای مهم مطالعه و اینکه چگونه رتبه برتر کنکور شویم می پردازیم.

راز 1 : برنامه ریزی دقیق و کامل

شاید مهمترین کار در مطالعه و درس خواندن داشتن یک برنامه دقیق و کامل و در عین حال دارای زمانبندی مناسب است. دروس اصلی گروه ریاضی و فیزیک شامل مجموعه ریاضیات و فیزیک بوده و درس شیمی نیز برای برخی رشته ها اهمیت و درصد بالایی دارد.

دروس عمومی مانند ادبیات فارسی و دین و زندگی جزو دروس مهم محسوب می شوند. با توجه به اهمیت دروس رشته ریاضی سعی کنید هر روز مطالعه ریاضیات، فیزیک و  شیمی را داشته باشید. خواندن دروس ریاضیات، فیزیک و شیمی با دروس عمومی متفاوت است. در اینجا باید حل تمرین داشته باشید.

تا می توانید تمرینات و تست های مربوطه را حل کنید. هر تست دارای نکته ای است که در صورت فراگیری نکته تست کمک زیادی به شما می کند. دروس عمومی چون فرار هستند باید در فواصل نزدیکتر به امتحان کنکور مطالعه شوند. در کنکور ریاضی هر چه بیشتر تست بزنید، بیشتر آمادگی کسب می کنید.

راز ۲ : منابع عالی پیدا کنید

منابع کمک آموزشی و تست های سالهای گذشته کنکور ریاضی و فیزیک را مطالعه کنید. در میان این تست ها نکاتی نهفته است که در صورت فراگیری می توانید به راحتی سوالات آن موضوع را جواب دهید. پس از تست های کنکور به سراغ تست های منابع کمک آموزشی بروید. منابع معتبر به سوالات کنکور نزدیک بوده و می توان به آن رجوع کرد.

منابع عالی پیدا کنید

اگر هر تست را بلد نبودید، به مراجعه به منابع درسی سعی کنید آنها را جواب دهید و اگر نتوانستید به حل تشریحی تست مراجعه کنید. سوالاتی که قادر به حل آنها نیستید را علامت گذاری کرده تا در مرحله مرور بعدی دوباره آنها را حل کنید.

راز ۳ : ریاضی و فیزیک برای رتبه برتر شدن در کنکور

مهمترین دروس رشته ریاضی و فیزیک، مجموعه ریاضیات و فیزیک هستند. روش مطالعه این دروس با سایر دروس عمومی و خواندنی تفاوت دارد. شما باید طوری برنامه ریزی کنید که تا عید نوروز کلیه مباحث این دروس را تمرین کرده و رفع اشکال نمائید.

با توجه به اینکه این دروس حفظ کردنی نیستند، خوشبختانه فرار نبوده و نیاز به تمرین مداوم دارند. هر تست دارای نکاتی است که با یادگیری آن می توانید به کلیه تست های مشابه جواب دهید پس تا می توانید باید تست بزنید. بعد از عید نوروز به سراغ تست های کلی بروید. دروس عمومی را نزدیک به موعد کنکور مرور کنید. به دلیل اینکه این دروس حفظ کردنی هستند، نیاز به مرور دوباره در نزدیک زمان امتحان دارند.


چگونه رتبه برتر کنکور انسانی شویم

چگونه رتبه برتر کنکور انسانی شویم

دیگر گروه امتحانی پرطرفدار کنکور سراسری گروه علوم انسانی است. رشته های مهم و پرطرفداری مانند حقوق، حسابداری و مدیریت در این دسته قرار دارند. اینکه چگونه رتبه برتر کنکور انسانی شویم نیاز به مطالعه جدی دارد.

اغلب دروس گروه علوم انسانی حفظ کردنی بوده و تعدد کتب و حجم بالای آنها نیاز به برنامه ریزی سنگین دارد. برای اینکه بدانیم چگونه رتبه برتر کنکور شویم، توجه به نکات مهم در گروه انسانی الزامی است.

راز ۱ : دروس اصلی را در برنامه جدی بگیرید

دروس مهم علوم انسانی بسته به گروه آزمایشی امتحانی عربی، اقتصاد، ریاضیات و ادبیات فارسی است. بنابراین برای این دروس باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. برخی دروس مانند فلسفه و منطق، تاریخ و جغرافیا و روان شناسی دارای ضریب یک در امتحان هستند که نباید فراموش شوند. دقت کنید که برخی دروس رتبه آور هستند لذا وقت گذاشتن برای آنها می تواند در کسب رتبه خود کمک کننده باشد. دروس اصلی و مهم علوم انسانی را باید بطور روزانه مرور و مطالعه کنید.

راز ۲ : خلاصه نویسی و یادداشت برداری

از دیگر نکاتی که باید برای کسب رتبه برتر کنکور انسانی به آن توجه کنیم، خلاصه برداری و یادداشت برداری از نکات مهم است. دروس حفظ کردنی علوم انسانی حجیم و فرار هستند. بنابراین مرور چند باره آنها می تواند کمک زیادی به یادآوری دروس نماید.

طوری برنامه ریزی کنید که تا عید نوروز تمام دروس را یکبار کامل خوانده باشید. عید نوروز و ۳ ماه فاصله تا زمان کنکور، فرصت مناسبی است تا کلیه خلاصه نویسی ها و یادداشت های خود را مرور کنید. این مرتبه زمان کمتری برای مطالعه و مرور کتب نیاز دارید.

راز ۳ : نکته اصلی چگونه رتبه برتر کنکور شویم

با نزدیک شدن به زمان کنکور، هر درس را مرور و پس از آن تست های آن را امتحان کنید. بدین ترتیب می توانید به مرور چند باره آنها ادامه دهید. نکته مهم در مطالعه دروس علوم انسانی این است که با توجه به رشته های دانشگاهی که می خواهید قبول شوید، ضرایب دروس متفاوت است. بنابراین با توجه به ضرایب دروس در هر گروه امتحانی، وقت بیشتری برای دروس مهم صرف کنید.


روش درس خواندن رتبه های برتر چگونه است

اگر از رتبه های برتر کنکور در مورد اینکه چگونه رتبه برتر کنکور شویم و روش های درس خواندن آنها سوال شود، اغلب آن ها این موارد را نام میبرند :

  1. برنامه ریزی دقیق
  2. مطالعه مستمر روزانه
  3. استفاده از تجربیات مشاور تحصیلی حرفه ای
  4. داشتن مطالعه هدفمند
  5. شرکت در آزمونهای آزمایشی و یا خودآزمایی
  6. استفاده از منابع کمک آموزشی معتبر
  7. استفاده از شیوه های مطالعه موثر

بنابراین اگر می خواهید بدانید که چگونه رتبه برتر کنکور شویم، باید طبق روش آنها عمل کنید. اغلب افراد با ساعات مطالعه کمتر شروع و در ماههای نزدیک به کنکور آنرا افزایش داده اند.

چگونه رتبه برتر کنکور شویم: جمع بندی

در این مبحث تلاش بر این بود که رازهای مهم در کسب رتبه برتر در گروه های مختلف علوم انسانی، تجربی و ریاضی را بررسی کنیم. پاسخ به این سوال که چگونه رتبه برتر کنکور شویم در توجه به نکات مهم مطرح شده و برنامه ریزی دقیق و پشتکار فراوان دارد.

افزایش ساعات مطالعه مفید و کاهش ساعتهای تفریح و استراحت به همراه برنامه ریزی دقیق و مدون می تواند نتایج موثری در کسب رتبه های برتر کنکور برای شما بهمراه داشته باشد.

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب تیم تحریریه دیجی کنکور
تیم تحریریه و تولید محتوا دیجی کنکور، متشکل از بیش از 100 رتبه برتر کنکور، در چند سال اخیر می باشد. همیشه سعی ما، این بوده که بهترین محتوا را برای شما عزیزان تولید کنیم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه