بهترین کتاب شیمی کنکور ؛ بهترین منابع نظام جدید ، دهم و یازدهم

بهترین کتاب شیمی کنکور ؛ بهترین منابع نظام جدید ، دهم و یازدهم

بدون شک شیمی یکی از جذاب‌ ترین و شیرین‌ ترین درس‌های کنکور سراسری است. شیمی درسی است که هنگام مطالعه‌ ی آن، خستگی و بی‌حوصله شدن معنی ندارد، و برای رفع بی‌ حالی و بی‌ حوصلگی بسیار تجویز می‌شود! با توجه به علاقه ی شدیدی که خودم به درس شیمی دارم میتوانم بگویم که:‌ درس شیمی، هرگز مثل ریاضی یا فیزیک نیست.

شیمی باقلوای دروس تخصصی کنکور است. اصلاً شیمی را باید بعد از یک مطالعه طولانی و سنگین ریاضی خواند، تا هر زنگاری را که ریاضی بر دل نشانده‌ است را با خود بشوید و ببرد. گمان می‌کنم مقدمه‌ی گفته‌ شده برای درک اهمیت و جایگاه والای شیمی در کنکور سراسری کافی باشد! ما را در ادامه همراهی کنید تا بهترین کتاب شیمی کنکور را برای شما عزیزان معرفی کنیم.

با این مقاله از سری مقالات ” قفسه طلایی منابع ” از بخش بهترین منابع کنکور همراه ما باشید.

بهترین کتاب شیمی کنکور (جامع)

مسئله ای که پس از فهمیدن اهمیت درس شیمی به ذهن خطور می‌کند، این است. که با توجه به جایگاهی که این درس در کنکور سراسری دارد، از میان این همه کتاب‌ های موجود در کتاب‌فروشی‌ ها که برای شیمی کنکور تألیف شده‌ اند، کدام کتاب پاسخگوی نیازهای ماست. و کدام کتاب بیشتر از بقیه ما را به هدفمان هدایت می‌کند؟

در این نوشته قصد داریم شما را در جریان مطالعات و بررسی‌ های دقیق و میلی‌ متری انجام شده توسط تیم دیجی کنکور قرار دهیم. و به طور خلاصه ویژگی‌های مثبت و منفی کتاب‌های منتشر شده توسط برخی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین مولفان کتاب های کمک درسی در این زمینه را برای شما  عزیزان بیان کنیم. و در نهایت با توجه به شرایط و نیاز‌های امروزتان به شما کمک کنیم تا در انتخاب کتاب به جمع‌بندی خوبی برسید.


شماره 1 : شیمی کنکور آبی قلمچی

شیمی کنکور آبی قلمچی

شیمی کنکور آبی قلمچی در دو جلد با عنوان های؛ “شیمی کنکور آبی (جلد اول)” و “پاسخنامه شیمی کنکور آبی (جلد دوم)” منتشر شده است. هدف آن هم آمادگی دانش آموزان برای کنکور و آزمون های آزمایشی و تستی میباشد. چیدمان فصل ها و زیر فصل های این کتاب، مطابق با کتاب های درسی شیمی دهم، یازدهم و دوازدهم است. لحن کتاب رسمی هست و مانند سایر کتاب ها ابتدا درسنامه آمده است و سپس تست های مربوط به هر بخش.

بررسی بخش درسنامه این کتاب

درسنامه ی شیمی کنکور آبی قلمچی تقریبا شبیه کتاب هست و کمک چندانی به فهم عمیق درس نمیکند. تمامی تمرین های کتاب درسی در درسنامه های کتاب شیمی کنکور آبی قلم چی پوشش داده شده اند. همچنین سعی شده است که نکات سوالات اخیر کنکور سراسری نیز در درسنامه گنجانده شود. محتوای قلمچی معمولا برای کسایی که پایه متوسطی دارند توصیه میشود زیرا که برای دانش آموزان قوی ساده و خسته کننده بوده و برای دانش آموزان ضعیف هم مطالب کامل توضیح داده نشده است.

بررسی بخش تست این کتاب

یک ویژگی مهم در تست های این کتاب این است که تست ها به شکل میکروطبقه بندی آورده شده اند. یعنی هر فصل به چند زیر فصل و هر زیرفصل در صورت لزوم به چند قسمت جزئی تر تقسیم شده است. این کار باعث دسته بندی مطالب درسی در ذهن دانش آموزان میشود. همچنین تست ها تیپ های مختلف سوال را پوشش میدهند. اما مشکل اینجاست که قلمچی تقریبا ایده نویی در سوالاتش ندارد و هر چه هست مربوط به آزمون های آن میشود.

بررسی ظاهر کتاب

معمولا ظاهر کتاب های قلمچی همه اشون شبیه به هم هستند و جلد متفاوتی ندارند. البته یک سری تصاویر از کتاب درسی را در جلد کتاب آورده اند. که طرح خاصی محسوب نمیشه. سایز و فونت نوشته ها و جنس کاغذ استفاده شده هم میشه گفت که مناسبه و خسته کننده نیست.

آمار و ارقام این کتاب

در مورد جلد اول این کتاب که در دسته ی آموزش و تست قرار دارد باید بگیم که؛ دارای 712 صفحه بوده و چاپ سال 1398 میباشد. این جلد تست های کنکور و آزمون های قلمچی را نیز شامل میشود. 3640 عدد تست را نیز در مجموع دارد. جلد دوم این کتاب در دسته ی پاسخنامه ها قرار دارد. 332 صفحه میباشد و در سال 98 چاپ شده است. مولفان هر دو جلد نیز، هیئت مولفان کانون میباشد.


شماره 2 : مسائل شیمی کنکور نشر الگو

مسائل شیمی کنکور نشر الگو

کتاب مسائل شیمی نشر الگو به این صورت هست که تمامی 10 فصل شیمی دهم، شیمی یازدهم و شیمی دوازدهم را در یک کتاب با رویکرد مسئله گرد هم آورده است. مولفان این کتاب، هر فصل را به چندین کلاس برای مسئله ها تقسیم کرده اند. در هر کلاس مسئله در ابتدا توضیحی اجمالی قرار گرفته است و سپس چندین تمرین و چند مسئله و در آخر نیز پاسخ تشریحی مسائل و آزمونی از فصل تعبیه شده است. برای آشنایی بیشتر با این کتاب، ادامه مقاله را همراه ما باشید.

بررسی بخش درسنامه این کتاب

درسنامه در نشرالگو تمرکز زیادی روی آموزش ندارد. اما ویژگی مثبتی که دارد این است که بخشی تحت عنوان چگونه با مسائل موجه شویم یا چگونه آنان را حل کنیم وجود دارد.

این بخش تکنیک ها و روند هایی را توضیح می دهد که داوطلب با بهره گیری از آنان مسائل را در کنکور حل نماید. در کنار این قسمت نیز چند تمرین قرار گرفته که بعضا ساده هست و هدف آن به کار گیری و آزمایش همان روند ها و تکنیک هاست. اما هدف کلی این کتاب ایجاد بینش در دانش آموزان برای حل مسائل است.

بررسی بخش تست این کتاب

اساسا نقد جدی که به این کتاب وارد است تعداد تست های کم و اندک در هر قسمت است که  از 10 عدد تجاوز نمی کند. در واقع این کتاب فقط دارای چند تمرین میباشد و تست های کنکور سراسری نیز در این کتاب اندک هستند. مثلا برای مسئله مهمی مثل استوکیومتری فقط 38 تست در کل دارد و این خیلی کم است. شاید این نقاط ضعف باعث شده که این کتاب بهترین کتاب شیمی کنکور قلمداد نشود و از آن بتوان صرفا برای آزمون های ساده استفاده کرد. اما درواقع وظیفه ما این بوده که سعی کنیم کتاب های مناسبی را برای شما معرفی کنیم. قابل ذکر است که در انتهای هر فصل هم آزمون کوتاهی آورده شده است که پاسخ آن بصورت QR Code میباشد.

بررسی ظاهر کتاب

ظاهر این کتاب به نحوی زیبا و دلنشین طراحی شده است. کتاب از نظر گرافیکی نیز مناسب است و استاندارد ها برای سایز و فونت نوشته ها رعایت شده است.

آمار و ارقام این کتاب

مولفین این کتاب آقایان سعید نوری، امیر حسین معروفی و مسعود جعفری هستند. این کتاب با 1094 تست در 392 صفحه، و در سال 1398 چاپ شده است. نشر الگو تک جلدی بوده و در دسته ی آموزش، تست و موضوعی قرار میگیرد.


شماره 3 : مسائل شیمی موضوعی خیلی سبز

مسائل شیمی موضوعی خیلی سبز

همانطور که نسبت به کتاب های خیلی سبز آشنایی دارید باید بگیم که مسائل این کتاب هم در سطح بالایی طراحی شده اند. این کتاب به منظور آمادگى براى رویارویى با مشکل ترین قسمت شیمی کنکور یعنی مسائلش تألیف شده است.

چیدمان فصل ها هم مشابه کتاب درسی هست و لحن نوشته هاش هم تقریبا مناسبه. در بین این سه کتاب جامع معرفی شده به نظر میرسد که مسائل شیمی موضوعی خیلی سبز، میتواند بهترین کتاب شیمی کنکور معرفی شود.

بررسی بخش درسنامه این کتاب

در شروع هر فصل از این کتاب ابتدا بخش درسنامه و سپس مسائل مربوط به هر بخش در کنارش اورده شده است. سوالات تیپ بندی شده ی این کتاب و راه حلی که برای هر تیپ آورده شده باعث میشه ذهن دانش آموزان در حل آنها منسجم باشد.

حجم درسنامه معقول است و بیشتر برای دانش آموزان متوسط و ضعیف طراحی شده است. دانش آموزان قوی بهتر است به حل کردن تست ها تمرکز کنند. درسنامه این کتاب بسیار عمقی است و توصیه میشود مسائل موجود در داخل درسنامه حل شود.

بررسی بخش تست این کتاب

تست های این کتاب میکرو طبقه بندی شده است و ترتیب تست ها از لحاظ آموزشی مطابق با کتاب درسی است. تست های کنکور های سراسری و المپیاد های شیمی نیز در آن گنجانده شده است.

کتاب دارای تست های جدید با ایده های نو میباشد که شمارا در حل کردن سوالات شیمی به چالش میکشد. پاسخ های تست ها نیز جامع و کامل است و سعی شده است که مفهوم تست را به مخاطب برساند.

بررسی ظاهر کتاب

کتاب دارای دو فونت برای نوشته هاست که نوشته های مهم را با فونت متفاوتی نوشته است. صفحه آرایی و کیفیت اشکال و نمودار ها خوب است. جلد کتاب هم جذابه ولی ربطی به درس شیمی نداره. جلد کتاب یک بادکنک بمبی هست! در ضمن گرافیک و کیفیت کاغذ به کار رفته در کتاب نیز مناسب است.

آمار و ارقام این کتاب

مولفین این کتاب آقایان عباس سرمایه و فرشاد هادیان فرد میباشند. 712 تست در این کتاب وجود دارد که در 528 صفحه چاپ شده است. کتاب تک جلدی بوده و چاپ سال 1398 میباشد.


بهترین کتاب تست شیمی کنکور

یقینا برای اینکه بتوانیم تست های شیمی را در کنکور به بهترین نحو، پاسخ دهیم. نیاز به حل تست های بیشتری از درس شیمی و تمرین زیاد داریم. در اینجا چند منبع مفید برای تست درس شیمی معرفی خواهیم کرد تا بتوانید از طریق آنها به درصد بهتری در درس شیمی در کنکور برسید.

شیمی درسی است که در صورت تمرین زیاد میتوان درصد بالایی در آن کسب کرد و رتبه ی بیشتری را در کنکور جابجا کرد. تست های مناسب در یک منبع میتواند آن منبع را به بهترین کتاب شیمی کنکور در بین کتاب های کمک آموزشی تبدیل کند. درصورتیکه اگر در تالیف منبع تست های به درد نخوری وجود داشته باشد کل آن کتاب را میتواند زیر سوال ببرد.


شماره 1 :شیمی پایه دهم و یازدهم تست کاگو

شیمی پایه دهم و یازدهم تست کاگو

شیمی پایه دهم و یازدهم تست کاگو، هدف از تالیف کتاب را، آمادگی برای کنکور و هر آزمون آزمایشی تستی دیگر قرار داده است. هر فصل در این کتاب به چند بخش تقسیم شده است که تصویر کلی بخش ها، در ابتدای هر فصل آورده شده.

در تقسیم بندی هر بخش هم تلاش شده است تا با توجه به بودجه بندی آزمون های آزمایشی دوران کنکور یا سال دوازدهم، ترتیب صفحات کتاب درسی شیمی دهم و شیمی یازدهم تا حد امکان رعایت شود.

بررسی بخش درسنامه این کتاب

درسنامه کتاب شیمی کاگو از چند بخش تشکیل شده است.

  • بخش اول: عناوین تشکیل دهنده ی هر بخش است که با کادری مجزا و همراه با شماره ای ذکر شده اند. رنگ های به کار رفته در متن هم دارای این معانی است؛ (سبز: عبارت های مهم، بنفش: جمله های مهم، آبی: مفاهیم شیمی).
  • بخش دوم: مسئله است. به این صورت که درسنامه درصورت داشتن فرمول ریاضی، یک یا چند مسئله برای آن حل کرده است.
  • بخش سوم: بخش Warm Up : در آزمون های اخیر کنکور سراسری عبارت های درست و نادرست در درس شیمی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. بر این اساس در پایان هر بخش دست کم 10 تا 25 عبارت قرار داده شده است، که توصیه میشود پس از مطالعه ی دقیق مفاهیم آموزشی با پاسخگویی به این عبارت ها ارزیابی دقیقی از خود داشته باشید.

بررسی بخش تست این کتاب

با توجه به هدف گذاری این کتاب که تست و تمرین زیاد برای شیمی کنکور میباشد، هر بخش بدون احتساب آزمون های نهایی به طور میانگین شامل 200 تست است. تست ها میکرو طبقه بندی نیستند اما سعی شده است انواع تست ها در این کتاب آورده شود.

تست های هر بخش دارای دو رنگ آبی و خاکستری است که تست های آبی برای جمع بندی مناسب هستند و تست های خاکستری تست هایی هستند که در طول سال تحصیلی باید آن ها را پاسخ دهید تا به تسلط کافی برسید.

در پایان هر فصل 2 آزمون 20 سواله قرار داده شده است که به ترتیب آزمون اول از سطح آسان برخوردار است. ولی آزمون دوم سخت تر و چالشی تر است. همچنین تست ها دارای پاسخنامه تشریحی و کامل نیز میباشند. به نظر میرسد تست های عالی این کتاب آنرا جزء بهترین کتاب شیمی کنکور قرار داده است.

بررسی ظاهر کتاب

طرح روی جلد کتاب، یک ماشین زنگ زده ی زیباست که بیانگر مفاهیم شیمیایی است و از سایز و فونت مناسبی برای نوشته ها استفاده شده است. رنگ های متنوع به کار رفته در متن و پاسخنامه کتاب نیز، آنرا از یکنواختی درمیاورد. همچنین کاغذ کتاب نیز دارای جنس مناسبی است.

آمار و ارقام این کتاب

شیمی تست کاگو که برای پایه دهم و یازدهم منتشر شده است، چاپ سال 1397 میباشد. این کتاب دارای 1649 عدد تست در 784 صفحه و تک جلدی میباشد. شامل سوالات تالیفی و کنکور های سراسری داخل و خارج و همچنین سوالات امتحانات نهایی است. همچنین مولف این کتاب، آقای محمد رضا سالکی میباشد.


شماره 2 :شیمی پایه دهم و یازدهم جامع تست خیلی سبز

شیمی پایه دهم و یازدهم جامع تست خیلی سبز

شیمی تست خیلی سبز یکی از منابع بهترین کتاب شیمی کنکور است و علت آن هم این است که، استفاده از این کتاب برای دانش آموزان کنکوری متوسط و قوی برای خواندن شیمی پایه به عنوان منبع اول (ترجیحا بعد از تدریس)، و برای دانش آموزان ضعیف برای تکرار بیشتر به عنوان منبع دوم بسیار توصیه می شود. چیدمان بخش های هر فصل نیز به ترتیب کتاب درسی است و در آن از لحنی صمیمی و روان استفاده شده است.

بررسی بخش درسنامه این کتاب

درسنامه خیلی سبز کامل است اما چون از توضیح زیاد در آن اجتناب شده است، بهتر است از آن به عنوان جمع بندی استفاده شود. در نگارش درسنامه سعی شده از هدف خود یعنی آمادگی برای کنکور سراسری دور نشود و همچنین به تمارین کتاب درسی نیز توجه ویژه شده است.

در داخل درسنامه سعی شده است از مثال هایی برای بهتر فهمیدن درس استفاده شود. در درسنامه تا جای ممکن به زبان فارسی با دانش آموز صحبت شده است و اگر از نشانه ی اختصاری مثل ppm استفاده شده قبلا توضیحات لازم (قسمت در میلیون) راجع به آن داده شده است.

بررسی بخش تست این کتاب

معمولا کتاب های خیلی سبز دارای تست های تالیفی ایده داری هستند که این کتاب نیز از این مزیت برخوردار میباشد. تست ها طبقه بندی نیست اما در پاسخنامه تست ها سطح دشواری تستها مشخص شده است.

پاسخنامه کتاب کامل و تشریحی است و تک تک گزینه ها در آن بررسی شده است. مخاطب تست ها دانش آموز با پایه ی متوسط و قوی است و به دانش آموز ضعیف توجهی نشده است.

بررسی ظاهر این کتاب

جلد کتاب شیمی تست خیلی سبز از طراحی نسبتا جذابی برخوردار است. در کتاب شیمی پایه دهم و یازدهم جامع تست خیلی سبز سایز، فونت، صفحه آرایی، کیفیت رسم نمودار و اشکال بسیار عالی است. اما استفاده از دو فونت در این کتاب ممکن است موجب کاهش تمرکز دانش آموزان شود.

آمار و ارقام این کتاب

مولفین این کتاب آقایان؛ مهدی براتی، نیما سپهری و یاسر عبداللهی میباشند. کتاب در 576 صفحه چاپ شده است. شامل 1250 تست بوده و چاپ سال 1398 میباشد. همچنین تست های کنکور (داخل و خارج) سالهای اخیر را پوشش می دهد.


شماره 3: بانک تست شیمی کامل کنکور میکرو طلایی گاج (جلد اول)

بانک تست شیمی کامل کنکور میکرو طلایی گاج (جلد اول)

جلد اول شیمی میکرو طلایی گاج، تماما مربوط به تست های مربوط به پایه های دهم تا دوازدهم میباشد. مولفان در جلد نخست کتاب میکرو طلایی “شیمی کامل کنکور” به بیان بانک تست همراه با پاسخنامه پرداخته اند و دانش آموزان می‌توانند با تهیه ی جلد دوم این کتاب به درسنامه و مباحث آموزشی برای این مطالب، دست پیدا کنند. به جرئت می‌توان گفت مجموعه‌ ی دوجلدی این کتاب (جلد درسنامه و جلد بانک تست) بهترین کتاب شیمی کنکور و کامل‌ترین منبع آموزشی نکات تستی و جمع بندی برای درس شیمی است. و به داوطلبان برای کسب آمادگی در کنکور سراسری و آزمون‌های آزمایشی کمک زیادی می‌کند.

بررسی بخش درسنامه این کتاب

جلد اول این کتاب فاقد درسنامه میباشد و برای مطالعه درسنامه کتاب، لازم است که جلد دوم را تهیه کنید.

بررسی بخش تست این کتاب

بانک تست موجود در کتاب پیش رو، دربردارنده‌ ی پرسش‌های چهارگزینه‌ ای تألیفی، کنکورهای سراسری و المپیاد‌های شیمی میباشد. و در افزایش تسلط داوطلبان بر نکات کنکوری این درس مؤثر است. همچنین مولفان، برای تمامی تست‌ها پاسخنامه ی تشریحی کاملی را بیان کرده‌اند و با ارائه‌ ی باکس های آموزشی در این قسمت، به بیان نکاتی پرداخته‌اند که به داوطلبان برای زدن سریع‌تر تست‌ها کمک می‌کنند.

در این کتاب، برای تست‌های موردنیاز، سایر گزینه‌ها نیز بررسی شده و برای دستیابی به پاسخ نهایی، چند روش حل بیان شده است. در پایان کتاب نیز یک پاسخ‌نامه‌ی کلیدی (جدا از پاسخنامه‌ ی تشریحی) و یک جدول مندلیف پیوست شده است.

بررسی ظاهر این کتاب

جلد کتاب تصویر کارتونی زیبایی از دمیتری مندلیف است که متناسب با درس شیمی است. سایز و فونت نوشته ها نیز مناسب است و از کاغذ با کیفیت مناسبی در کتاب استفاده شده است.

آمار و ارقام این کتاب

کتاب میکرو طلایی «بانک تست شیمی کامل کنکور» با همکاری مشترک مولفین عزیز، آقایان؛ افشین یزدان‌شناس، محمد حسین زینالی و امیرحسین زمان‌ زاده در 840 صفحه گردآوری شده است. 3000 تست تالیفی و کنکور سراسری در این متاب وجود دارد و در سال 1398 چاپ شده است.


بهترین کتاب شیمی دهم

درس شیمی جز مهم ترین دروس از لحاظ کسب رتبه بالا در کنکور میباشد. علت آن هم این است که سوالات شیمی معمولا مفهومی تر مطرح میشود و چون اخرین درسی است که در کنکور سوالاتش مطرح میشود، کسب درصد بالا در این درس رتبه شما را میتواند به طرز شگفت آوری جابجا کند.

برای اینکه شیمی را به طور کامل مسلط شوید باید از همان ابتدا و از پایه دهم این درس را به طور جدی مطالعه کنید و مفهوم آنرا کاملا دریافت کنید. در ادامه بهترین کتاب شیمی کنکور پایه دهم را برای شما معرفی خواهیم کرد.


شماره 1 : شیمی دهم تست مبتکران

شیمی دهم تست مبتکران

به نظر میرسد که شیمی دهم تست مبتکران، بیشتر هدف خود از ارائه این کتاب را، صرفا کار تستی و آمادگی دانش آموزان پایه دهم ریاضی و دهم تجربی جهت کنکور سراسری و یا آزمون های آزمایشی قرار داده است.

لحن کتاب شیمی مبتکران گاهی توام با شوخی و گاهی رسمی میباشد و این باعث میشود خواننده از خواندن آن خسته نشود. این کتاب به دلیل توضیح بی نظیر و درسنامه عالی، وجود تست های عالی تر و پاسخنامه تشریحی کامل به دو جلد تقسیم بندی شده است، و تهیه هر دو جلد آن برای داوطلبان به شدت توصیه میشود.

بررسی بخش درسنامه این کتاب

به نظر میرسد کتاب مبتکران بیش از همه کتاب های کمک آموزشی دیگر در درس شیمی، و به خصوص در درسنامه این درس موفق تر از سایر منابع عمل کرده است.

در این کتاب، مولف سعی کرده با راهکار های دلنشین و به کمک کاریکاتور های متنوع، سخت ترین مباحث را قابل فهم کند که تا حدودی در این زمینه موفق بوده است و این را از رضایت داوطلبان میشود دریافت کرد. در درسنامه سعی شده است تمام نکات مهم کتاب درسی پوشش داده شود تا برای همه ی داوطلبان کنکور سراسری مفید واقع شود.

بررسی بخش تست این کتاب

تست های تالیفی کتاب مبتکران نیز مانند درسنامه آن فوق العاده است. شاید به گفته ی برخی این کتاب در برخی تست ها پارا فراتر از کنکور سراسری گذاشته است اما از نظر من تمرین سوالات سخت در شیمی باعث میشود سوالات کنکور سراسری را روان تر بفهمیم و سریع تر پاسخ دهیم.

طراحی اینگونه سوالات، یک امتیاز برای انتشارات مبتکران محسوب میشود. پاسخ تشریحی تست های این کتاب هم کامل و بی نظیر است و هیچ ابهامی در حل سوال را برای شما باقی نمیگذارد. کتاب شیمی دهم تست مبتکران از روز اول کار یک کنکوری، می تواند استفاده شود و به عنوان یک خودآموز عمل کند.

بررسی ظاهر کتاب

شاید اگه بخوام از ظاهر این کتاب هم مانند سایر ویژگی هاش تعریف کنم حتما متوجه خواهید شد که من خودم چقدر به کتاب مبتکران ارادت داشتم. دوران کنکور لذت بخش ترین درس برای من شیمی بود علتشم شیرینی خوده درس و عالی بودن کتاب کمک آموزشیش ینی مبتکران بود.

جلد کتاب بی نظیره و یه شخص با نگاه کردن بهش، روحش تازه میشه. به گرافیست و طراح جلد مجموعه باید بخاطر این همه خلاقیت تبریک گفت. تنها نکته منفی طرح روی جلد(و البته مثبت از نظر بنده!!)، سیگار روشن در دست دانشمند محترم (رادرفورد) است. شکلک های خنده دار روی جلد خستگی روز های کنکور رو از بین میبره و داخل کتاب هم با بیان شیوا و فونت درست کلماتش ما رو توی خوب خوندن کتاب کمک میکنه.

آمار و ارقام این کتاب

مولف کتاب شیمی مبتکران، آقای بهمن بازرگانی است که همیشه در تالیف این کتاب موفق عمل کرده است. جلد اول این کتاب 316 صفحه میباشد و جلد دوم آن 672 صفحه. هر دو جلد کتاب، چاپ سال 1398 بوده و شامل سوالات کنکور های سراسری اخیر داخل و خارج میباشد.

جلد اول شامل 604 تست برای فصل اول و جلد دوم شامل 638 تست برای فصل دوم و 615 تست برای فصل سوم است. که در مجموع این دو کتاب، 1253 عدد تست برای داوطلبان تالیف شده است. این کتاب برای پایه دهم ریاضی و تجربی منتشر شده و همه ی خوبی های یک منبع برای درس شیمی را یک جا دارد.


شماره 2 : سیر تا پیاز شیمی دهم گاج

سیر تا پیاز شیمی دهم گاج

همون اول باید بگیم که کتاب گاج هم در تالیف کتاب کمک آموزشی برای درس شیمی موفق عمل کرده است. و شایستگی این را دارد که رتبه دوم در بهترین کتاب شیمی کنکور را به خود اختصاص دهد. هر چند به پای مبتکران نرسیده ولی تلاش های این انتشارات برای تالیف کتاب مناسب برای درس شیمی مورد قبول و قابل ستایش است.

کتاب به سه قسمت درسنامه، تست و سوال تشریحی (برای امتحان نهایی) تقسیم شده است. از این رو علاوه بر این که این کتاب برای داوطلبان کنکور میتواند مفید باشد برای دانش آموزانی که امتحان نهایی در پیش دارند نیز قابل استفاده است. چیدمان فصل ها و زیرفصل ها هم مطابق با کتاب درسی بوده و لحن کتاب هم رسمی است.

بررسی بخش درسنامه این کتاب

درسنامه گاج تقریبا به متن کتاب درسی اکتفا کرده و توضیح آنچنانی درباره موضوعات مختلف درس ارائه نکرده است. فضای درسنامه به نسبت خشک است و در داخل آن نیز سوالاتی برای مثال آورده شده است. اما ایراد این سوالات این است که به جای اینکه با مثالی ساده مطلب و مفهوم را جا بیندازد با مثالی سخت و مبهم برای دانش آموز سوال طرح کرده است.

حجم درسنامه کم است درحالیکه میتوانست مطالب را بیشتر از این برای دانش آموزان باز کند. از این رو که در درسنامه توضیحات زیاد ارائه نشده برای دانش آموزان ضعیف خوب نیست اما داوطلبان قوی میتوانند از آن به راحتی استفاده کرده و بهره کافی را ببرند.

بررسی بخش تست این کتاب

کتاب های انتشارات گاج معمولا به طراحی تست های خوب با محور کنکور معروف هستند. چرا که تست های تالیفی در آن ها بیش از حد سخت و نامفهوم نیست و سعی شده است که از هدف اصلی یعنی سوالات کنکور سراسری دور نشود.

سوالات کتاب سیر تا پیاز شیمی دهم گاج دارای دو بخش تستی و تشریحی است و تعداد تست های آن تقریبا خوب است. تست ها از سطح ساده به دشوار و موضوعی مرتب شده اند اما توضیحات پاسخ تشریحی آن ها کم است و در بعضی از تست ها فقط به کلید زدن تست اکتفا کرده است. این کتاب همانطور که گفته شد، بخش سوالات تشریحی هم دارد که مناسب برای امتحانات نهایی بوده و پاسخ های کاملی دارد.

بررسی ظاهر کتاب

به جرئت میشه گفت که فونت و سایز نوشته ها در کتاب های انتشارات گاج و جنس کاغذ اون همیشه عالی بوده، و این باعث ترغیب ما برای رفتن به سمت انتشارات این کتاب ها شده. جلدش هم طراحی بدی نداره اما رنگ پس زمینه جلد اون میتونست ملو تر از این باشه.

مثلا رنگی که آرامش بخش تر باشه مثل خاکستری یا صورتی کم رنگ یا رنگی مشابه لباس عکس کاریکاتوری آمدئو آووگادرو، که روی جلد چاپ شده تا جدا شدن رنگ ها اینطوری سریع به چشم نیاد. رنگ های به کار رفته در داخل آن هم آبی، مشکی، یشمی و از این قبیل رنگهای تند است که بهتر بود کم رنگ تر و آرامش بخش تر باشه.

آمار و ارقام این کتاب

این کتاب در دسته بندی کلی آموزش، تست و آمادگی امتحان نهایی قرار دارد وبرای پایه دهم رشته ی ریاضی و تجربی منتشر شده است. مولفین این کتاب آقایان اصغر کوهی، رضا رحمت الله زاده، سعید مراد پور و  محمد علی زیرک میباشند. کتاب دارای 970 تست در مجموع و 371 صفحه میباشد. تست های کنکور (داخل و خارج) سالهای اخیر را پوشش می دهد و تک جلدی است.


شماره 3 : شیمی دهم تست مهروماه

شیمی دهم تست مهروماه

در شیمی دهم تست مهر وماه، قالب کلی کتاب به این صورت است که ابتدا تست ها و آزمون های چکاپ آورده شده اند. سپس پاسخنامه ی تشریحی و درسنامه آمده است. استفاده از کتاب شیمی دهم تست مهروماه به عنوان منبع دوم برای دانش آموزان ضعیف و منبع اول برای دانش آموزان متوسط پیشنهاد می شود. و بهترین زمان استفاده از این کتاب نیز در طول سال تحصیلی و بعد از تدریس استاد محترم است.

بررسی بخش درسنامه این کتاب

درسنامه این کتاب سعی شده است که مفهومی بیان شود اما برای دانش آموزان ضعیف توضیحات کاملی ارائه نکرده است. اما نکته ی مثبتی که دارد این است که تمام مطالب داخل کتاب را در درسنامه پوشش داده است به طوری که خود را بیازماییدها، پیوند با ریاضی، پیوند با صنعت، با هم بیندیشیم، کاوش کنید و تمام تمرین های دوره ای مورد توجه قرار گرفته شده اند و چیزی از قلم نیفتاده است. همچنین درسنامه دارای تعدادی مثال ساده میباشد تا مطلب به خوبی برای مخاطب جا بیفتد.

بررسی بخش تست این کتاب

تست های این کتاب به ترتیب موضوعی کتاب درسی آورده شده اند. سوالات، تیپ های مختلف تست از قبیل؛  شمارشی، درست و نادرست، شکل، جاخالی و … را پوشش میدهند. تست ها در سطح کنکور است و سوالات خارج از اهداف کتاب درسی و مسیر کنکور سراسری نیز به چشم نمیخورند. در انتهای هر فصل نیز یک آزمون چکاپ آورده شده است تا با آن بسنجید که چقدر مطالب آن قسمت را یاد گرفته اید و در کجاها ضعف دارید.

پاسخ تشریحی تست ها نیز کامل است و میتوانید تمام ابهاماتتان در مورد سوالات را با بررسی پاسخ ها رفع کنید. در انتهای کتاب شیمی دهم تست مهروماه نیز ضمیمه ی ارزشمندی از ترفند های محاسباتی وجود دارد که توصیه میشود حتما نگاهی به آن بیندازید.

بررسی ظاهر کتاب

جلد این کتاب طرحی از چند ارلن با محتوای رنگی برخی مواد شیمیایی است که جلوه ی خوبی به کتاب داده است. و در داخل کتاب نیز از رنگ های روشنی برای قسمت های مختلف استفاده شده است. سایز و فونت نوشته ها هم مثل سایر کتاب ها مناسب است و از این لحاظ ایرادی در کتاب وجود ندارد.

آمار و ارقام این کتاب

محسن پور حسینی، مولف کتاب شیمی دهم مهر و ماه میباشد. این کتاب دارای 818 تست برای پایه دهم بوده و در 328 صفحه چاپ شده است. تست های کنکور های داخل و خارج از کشور اخیر را شامل میشود و آخرین چاپ این کتاب نیز در سال 1398 بوده است.


بهترین کتاب شیمی یازدهم

در اینجا به بررسی بهترین کتاب شیمی کنکور منتشر شده برای پایه یازدهم میرسیم. تهیه هر کدام از این کتاب ها میتواند سهمی در بهبود درصد شیمی شما در کنکور و یا بهتر شدن معدل شما در امتحانات نهایی داشته باشد. در این بخش از مقاله سه منبع از انتشارات را برای پایه یازدهم معرفی میکنیم تا با آگاهی کافی، کتاب کمک آموزشی را تهیه کرده و مطالعه فرمایید.


شماره 1 :شیمی یازدهم تست مبتکران

شیمی یازدهم تست مبتکران

قالب کتاب به این صورت است که ابتدا تست ها قرار گرفته اند، سپس پاسخنامه ی تشریحی آورده شده و درسنامه ها در لابه لای پاسخ های تشریحی قرار دارند. لحن کتاب صمیمی است. حجم کتاب شیمی یازدهم تست مبتکران هم با توجه به محتوای آن معقول است. بهترین زمان استفاده کتاب نیز همزمان با تدریس دبیر در طول سال تحصیلی است تا دانش آموز بتواند درس های یادگرفته را مرور و تثبیت کند. مبتکران در پایه یازدهم نیز اولین و بهترین کتاب شیمی کنکور محسوب میشود.

بررسی بخش درسنامه این کتاب

درسنامه این کتاب در لابه لای پاسخ سوالات تشریحی نیز آورده شده است. که تا حدی قابل فهم و ساده است. و مخاطب آن ها دانش آموز با هر سطحی میتواند باشد. درس نامه این کتاب به حدی شیوا و روان است که برای پیشخوانی توصیه میشود و با خواندن آن میتوانید مطالب گفته شده ی دبیرتان را به سرعت دریافت کنید.

یکی از ویژگی های خاص درسنامه که توجه همه را نیز به خود جلب کرده است، استفاده از روش مناظره ی علمی در آن است. همانند سایر کتاب های شیمی مبتکران به این صورت که یک معلم و سه دانش اموز با سه سطح مختلف حضور دارند. که سطح هر دانش آموز با کاریکاتور خاص خود مشخص شده است. و سوالاتی که ممکن است به ذهن شما برسد توسط این دانش آموزان مطرح میشود و توسط معلم پاسخ داده میشود.

بررسی بخش تست این کتاب

تست های شیمی یازدهم مبتکران، تمام مطالب کتاب درسی را پوشش داده است. بعد از اتمام هر قسمت نیز تست هایی تحت عنوان مخلوط آورده شده اند که تست های ترکیبی آن قسمت هستند.

بعد از تست های مخلوط، تست های کنکور سراسری و بعد از آن نیز تست های المپیاد های علمی آورده شده است. بعضی از تست های این کتاب نشان خاص خود را دارند. مثلا تست های VIT که معنی very important test را میرساند. و برای این است که دانش آموزانی که وقت کافی برای حل همه ی تست ها را ندارند یا میخواهند با تست مطالب را مرور کنند، بهتر است فقط همین ها را حل و بررسی کنند.

بررسی ظاهر کتاب

جلد این کتاب و کاریکاتور های استفاده شده در این کتاب نیز مثل کتاب های دیگر مبتکران قابل تحسین است. درمورد طرح جالب جلد کتاب میشه این توضیح رو داد که طرح اون، کاریکاتوری از هرکول است که سعی در حفظ تعادل کره ی زمین دارد اما شرایط، دشوار است. شیمی دان بزرگ فردریک وهلر که تصور میکرد نفت خام حاوی مواد سمی و خطرناک است، یکی از بنیان گذاران استفاده از نفت خام است. فونت و سایز نوشته های کتاب هم مناسبه و لحن اون بسیار صمیمی و شیواست و کاملا به دل میشینه.

 آمار و ارقام این کتاب

کتاب مبتکران شیمی یازدهم دارای 1038 تست تالیفی و آزمون های تستی میباشد. کتاب در 720 صفحه و اخرین نسخه ی آن در سال 1398 چاپ شده است. کتاب تک جلدی بوده و وزنی بالغ بر 1 کیلوگرم را دارد. مولف این جلد از مبتکران نیز، مهندس بهمن بازرگانی میباشد و این کتاب را نیز به نحو احسن تالیف کرده است.


شماره 2 : شیمی یازدهم تست خیلی سبز

شیمی یازدهم تست خیلی سبز

کتاب شیمی یازدهم تست خیلی سبز، هدف خود را همانطور که در مقدمه ی آن گفته شده آمادگی در کنکور یا آزمون های آزمایشی دیگر قرار داده است. این کتاب می تواند به عنوان منبع اول برای دانش آموز با هر سطحی اعم از ضعیف، متوسط و قوی مورد استفاده قرار بگیرد. به نظر میرسد خیلی سبز نیز در کتاب های خود شیوه مبتکران را در پیش گرفته، از این رو توصیه میشود از مطالعه آن نیز بی بهره نمانید. دومین کتاب از بهترین کتاب شیمی کنکور را هم همین کتاب به خوش اختصاص میدهد. و جز بهترین ها در درس شیمی میباشد.

بررسی بخش درسنامه این کتاب

درسنامه خیلی سبز بسیار ساده و قابل فهم است و آوردن توضیحات و مثال های ساده نیز باعث شده دانش آموز بتواند ارتباط نزدیک تری با درس برقرار کند. از نکات قابل توجه درسنامه های این کتاب این است که به کلمه کلمه ی کتاب درسی توجه شده و همانطور که در مقدمه ی آن آمده مانند یک کلاس خصوصی کامل است و میتوان از آن نیز برای پیشخوانی درس استفاده کرد. بعضا برای رفع ابهام مطالب و تفهیم ساده تر آنها شکل ها و نمودارهایی از منابع معتبر آورده شده که آن هم قابل تحسین است.

بررسی بخش تست این کتاب

تست های شیمی خیلی سبز هم مانند نشر الگو نشان دار هستند که باعث میشود داوطلبانی که زمان کمی برای مطالعه تست ها دارند به سراغ این تست ها بروند. تست ها شامل دو سری A  و Z هستند که در سری A مطالب درسنامه پوشش داده شده و خیلی کم به نکته ی جدیدی اشاره شده که حاکی از کامل بودن درسنامه های آن است. در سری Z تست هایی با ایده هایی نو و بعضا خارج از کتاب درسی آورده شده که مطالعه ی آنها برای دانش آموزان قوی پیشنهاد می شود. همچنین تست های کنکور سراسری نیز در این کتاب به خوبی پوشش داده شده است. پاسخنامه ی تشریحی آن نیز خوب و قابل فهم است و جواب سوالی را مبهم نگذاشته.

بررسی ظاهر کتاب

در نوشته های این کتاب از دو فونت استفاده شده که محتوای اصلی و مطالب حاشیه ای کتاب را از هم متمایز و قابل تشخیص می کند. طرح جلد این کتاب کاملا متفاوت نسبت به سایر کتاب های کمک آموزشی است و جالب اینکه نویسنده انتقادات زیادی نسبت به محتویات کتاب درسی مبنی بر بی ربط بودن آن به علم شیمی کرده است. درحالی که جلد خود کتاب نیز کاملا بی ربط به علم شیمی است. البته متفاوت بودن آن قابل تحسین است.

آمار و ارقام این کتاب

این کتاب شامل 1206 تست میباشد. در 586 صفحه چاپ شده است و آخرین نسخه ی آن مربوط به سال 1398 میباشد. تست های کنکور های سراسری داخل و خارج سالهای اخیر و سوالات آزمون های آزمایشی را نیز دارد. مولفین این کتاب، مهدی براتی و نیما سپهری میباشند و کتاب نیز، تک جلدی است.


شماره 3 :شیمی یازدهم آبی قلمچی

شیمی یازدهم آبی قلمچی

یکی از منابع بهترین کتاب شیمی کنکور، کتاب آبی کانون است که با توجه به ویژگی‌هایی که در ادامه توضیح داده می‌شود منبعی مناسب و استاندارد برای مقطع متوسطه در تمام سطوح است. در کتاب آبی سعی شده از هیچ موضوعی در کتاب درسی چشم‌پوشی نشود. و نکات همه‌ی مباحث کتاب درسی استخراج شده و مورد سؤال قرار بگیرند.

بررسی بخش درسنامه این کتاب

درسنامه کتاب تقریبا کامل است. و اگر موضوعی در سؤالات کنکور سراسری وجود داشته باشد در درسنامه مباحث آن پوشش داده می‌شود، به طوری که هیچ موضوعی از کتاب درسی از چشم مولف دور نمانده است. و نیاز دانش‌آموز با مطالعه‌ی آن کاملاً برطرف می‌شود.

بررسی بخش تست این کتاب

مباحثی در کتاب درسی هستند که به‌ ندرت در کنکور مورد سؤال قرار می‌گیرند. و همچنین مباحثی وجود دارند که میانگین ۴ یا ۵ تست در کنکور را هر ساله به خود اختصاص می‌ دهند؛ در کتاب آبی با توجه به این ضریب، سؤالات مورد نیاز گرد آوری شده تا هم به نیاز آموزشی داوطلب به طور دقیق و کامل توجه شود و هم از اتلاف وقت جلوگیری شود.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب می‌توان به مشخص کردن کلید واژه‌ های سؤال، درخت دانش، درسنامه‌ های کاربردی در ابتدای هر مجموعه‌ ی تست، استفاده از سوالات شناسنامه‌ دار و… اشاره کرد که همگی در راستای بهره‌ برداری مناسب دانش‌ آموزان از زمانی که برای مطالعه قرار می‌دهند تدارک دیده شده است.

بررسی ظاهر کتاب

جلد کتاب شیمی یازدهم قلمچی نسبت به بقیه کتاب های قلمچی از تنوع بیشتری برخوردار است و سایز نوشته ها نیز مناسب است. لحن نوشته های کتاب نیز تقریبا قابل فهم است و از این نظر مشکل چندانی ندارد.

آمار و ارقام این کتاب

شیمی یازدهم قلمچی دارای 23 درسنامه کاربردی، 444 عدد تست از کنکور و آزمون های قلم چی و 656 تست تالیفی میباشد. مولفان آن، هیئت مولفان کانون است. تعداد صفحات آن 368 صفحه بوده و آخرین چاپ آن سال 1398 میباشد. همچنین کتاب جلد دومی ندارد.


دسترسی سریع: برای دیدن بهترین کتاب های سایر دروس روی لینک های زیر بزنید.

0
نویسنده مطلب تیم تحریریه دیجی کنکور
تیم تحریریه و تولید محتوا دیجی کنکور، متشکل از بیش از 100 رتبه برتر کنکور، در چند سال اخیر می باشد. همیشه سعی ما، این بوده که بهترین محتوا را برای شما عزیزان تولید کنیم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه