چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم و فراموش نکنیم ؟

چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم و فراموش نکنیم ؟

چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم و فراموش نکنیم ؟! این موضوعی است که بسیارای از دانش آموزان و دانشجویان با شروع سال تحصیلی از خود می پرسند. برای این موضع به بررسی عوامل و راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از این موضوع می پردازیم. در این مطلب از سری مقالات مشاوره کنکور دیجی کنکور با 11 راهکار طلایی برای جلوگیری از خستگی در مطالعه روبرو می شویم.

دسترسی سریع: برای پیدا کردن راهکار دقیق خود روی سوال خود بزنید.

چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم

با شروع سال تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان زیادی مشغول به تحصیل می شوند. برنامه ریزی برای درس خواندن و موفقیت در سال تحصیلی پیش رو موضوعی است که افراد از همین روزهای ابتدایی سال تحصیلی بدان نیاز دارند.

واقعیت این است که اغلب دانش آموزان و دانشجویان و افرادی که خود را برای کنکور سال آینده آماده می کنند دارای این چالش هستند که چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم. برخی افراد از این موضوع گلایه دارند که نمی توانند مطالعه مفید داشته باشند و یا اینکه پس از مدت کوتاهی مطالعه، خسته شده و به دنبال کارهای دیگر می روند.

ایجاد شرایط مناسب برای درس خواندن و اجتناب از برخی کارهایی که موجب عدم تمرکز شما حین مطالعه می شوند، می تواند کمک بسیار زیادی به دانش آموزان نماید.

با رعایت اصول چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم، می توان نه تنها بازدهی خوبی از درس خواندن داشت بلکه مطالعه کردن به عنوان یک کار لذت بخش برای شما در می آید. با ما همراه باشید تا نکات مهمی در این خصوص را تشریح کنیم.

1. برنامه ریزی

موضوع برنامه ریزی نه تنها برای درس خواندن و موفقیت تحصیلی بلکه برای تمام امور زندگی شخصی و حرفه ای مهم است. بدین ترتیب اول هدف خود را از تحصیل و درس خواندن مشخص نموده و برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی کنید. اینکه چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم به تعیین هدف و برنامه ریزی برای رسیدن به آن بستگی زیادی دارد.

چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم برنامه ریزی

به عنوان مثال شما در سال آخر متوسطه مشغول به تحصیل هستید و می خواهید سال آینده در کنکور سراسری شرکت کنید. بنابراین علاوه بر دروس سال دوازدهم باید دروس سالهای قبل را نیز مرور کنید. از طرفی شما قصد قبولی در رشته به عنوان مثال داروسازی را دارید، برای اینکار باید دروس خود را با نمره بالا در کنکور قبول شوید.

مثالی دیگر ؛ در طول روزهای هفته بعد از بازگشت از دبیرستان، روزی ۴ ساعت مطالعه و در آخر هفته ها می توان روزی ۸ ساعت مطالعه داشت. اینکه چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم به برنامه ریزی انعطاف پذیر شما وابسته است. در هر جلسه مطالعه یک وقت استراحت برای خود در نظر گرفته و در طول شبانه روز نیز اوقات تفریح و استراحت برای خود منظور کنید. این موضوع موجب عدم خستگی شما می شود.

2. ایجاد محیط مطالعه مناسب

بعد از برنامه ریزی برای درس خواندن و تعیین هدف خود از مطالعه، نوبت به فراهم کردن شرایط مناسب برای مطالعه می شود. در قدم اول عوامل محیطی مزاحم در اتاق خود را حذف کنید. برای درس خواندن اتاق مطالعه و یا اتاق خود را که محیطی ساکت و آرام داشته باشد انتخاب کنید.

یکی از عوامل مزاحم در مطالعه موبایل است. لطفا در طول مطالعه موبایل خود را دور از دسترس قرار دهید. محیط مطالعه باید دارای نور و تهویه کافی باشد. اتاق های تاریک و یا خیلی روشن موجب خستگی چشمان شما می شوند.

ایجاد محیط مطالعه مناسب

یکی از عوامل اصلی چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم همین محیط مطالعه مناسب است، پس اتاق خود را برای درس خواندن مناسب کنید. اشیا و لوازمی که ایجاد سر و صدا می کنند و یا موجی حواس پرتی شما می شوند را از جلوی دید خود دور نمائید. حال شما دارای یک محیط مناسب برای مطالعه هستید.

نکته مهم : برنامه ریزی صحیح یکی از عوامل جلوگیری از خستگی در مطالعه است.

3. روش مطالعه صحیح

بعد از برنامه ریزی و ایجاد محیط مطالعه مناسب، نوبت به استفاده از روشهای مطالعه صحیح و علمی برای یادگیری دروس است. اینکه فقط بصورت طوطی وار از روی کتب و جزوات خود بخوانید، علاوه بر اینکه کارایی کمی خواهد داشت موجب خسته شدن شما نیز می شود.

پس روشهای یادگیری فعال را اجرا کنید. این روشها موجب درگیر شدن ذهن شما با دروس شده و از حالت خستگی در می آیید. اینکه چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم به میزان زیادی به نوع و روش مطالعه شما بستگی دارد.

برای هر نوع درسی باید از یک شیوه مطالعه مختص آن استفاده کنید. برای دروس حفظی تمرکز بر تکرار مطالب و برای دروس ریاضی تمرکز بر حل تمرین است. بدین ترتیب می توان روش مطالعه صحیح را اجرا نمود.

چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم و در ذهن بماند

دانش آموزان و دانشجویان زیادی هستند که اذعان می دارند ما دروس و جزوات خود را مطالعه می نمائیم ولی مطالب از ذهن ما پاک می شود. به عبارتی پس از مطالعه، موارد مطالعه شده به دست فراموشی سپرده می شود.

پس از بررسی اینکه چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم، نوبت به بررسی این موضوع میرسد که چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم. به عبارتی مطالب خوانده شده در ذهن باقی بماند. این موضوع به میزان زیادی به روشهای مطالعه بر می گردد.

اگر برای هر درس و مطلب از روش مطالعه مختص به آن استفاده کرده و انواع روشهای یادگیری فعال را بکار بریم، این مشکل تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.

4. مطالعه موثر

برای داشتن یک مطالعه موثر و صحیح که از بازدهی بالایی نیز برخوردار باشد، نیاز به استفاده از انواع روشهای یادگیری است. هنگام خواندن مطالب، زیر نکات مهم خط بکشید. اینکار موجب می شود که ذهن شما فعالانه عمل کرده و نکات مهم را تشخیص دهد.

مطالعه موثر

بر روی مطالب مهم با ماژیک هایلایت بکشید. حاشیه نویسی به زبان خودتان نیز از دیگر موارد مهم در یادگیری فعالانه است. اینکه مطلبی را خوانده و به زبان خودتان نگارش کنید، موجب درک بهتر آن موضوع می شود.

از طرفی در موقع مرور آن می توان خیلی سریع مطلب را به یاد آورد. خلاصه نویسی از دیگر مطالبی است که از اهمیت زیادی برخوردار است. بکارگیری انواع روشهای مطالعه موثر، موضوع مهمی در چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم و فراموش نکنیم است. لذا این مورد را جدی بگیرید.

5. مرور دروس

از دیگر موارد مهمی که در یادگیری هر موضوع و مطلبی از اهمیت بالایی برخوردار است این است که مطالب را مرور کنیم. مرور دوباره و سه باره دروس به یادگیری هر چه بهتر آنها می انجامد. نکته مهم در مرور دروس این است که برای مرتبه های بعدی نیازی نیست که کل دروس را دوباره مرور کنید. یادداشتها، خط کشی ها، هایلایت و خلاصه نویسی های شما اینجا بکار می آیند. با مرور آنها تمام مطالب خوانده شده برای شما یادآوری می شود.

6. خودآزمایی و تست

یکی از موارد مهم در یادگیری مطالب و بالا رفتن بازدهی این است که پس از مطالعه دروس و مرور کردن آنها، از خود تست بگیرید. اگر برای کنکور آماده می شوید، تست های موضوعی بهترین نمونه برای اینکار هستند. شما علاوه بر ارزیابی خود با نحوه تست های کنکور نیز آشنا می شوید.

اگر در سالهای پائین تر مشغول به تحصیل هستید، می توانید از آزمونهایی که در کتابهای کمک آموزشی وجود دارند استفاده کنید. روش دیگر بیان کردن مطالب و تدریس آن به شخص دیگری است. این روش موضوع مهمی در اینکه چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم و فراموش نکنیم است.

شما می توانید مطلبی را به یکی از اعضای خانواده و یا هم کلاسی های خود تدریس کنید. با این روش آن مطلب در ذهن شما باقی می ماند.

چگونه از درس خواندن زده نشویم

برخی دانش آموزان و دانشجویان برنامه ریزی سنگینی برای خود تدارک می بینند. درس خواندن های بی وقفه و بدون استراحت، علاوه بر اینکه کارایی لازم را ندارد موجب خستگی مفرط و چه بسا زده شدن وی از درس خواندن می شود.

این افراد در زمانی که اغلب دوستان آنها مدت زمان زیادی را برای مطالعه صرف می کنند، از مطالعه خسته شده و هیچ رغبتی به آن ندارند. برای جلوگیری از این موضوع با ما همراه باشید.

7. تنظیم برنامه مطالعه انعطاف پذیر

واقعیت این است که هر فردی دارای خصوصیات مختص به خود است. برخی افراد صبح زود از خواب بیدار شده و بهترین ساعات مطالعه را در صبح دارند. برخی افراد تا دیر وقت بیدار بوده و در ساعات پایانی روز به مطالعه می پردازند.

تنظیم برنامه مطالعه انعطاف پذیر برای جلوگیری از خستگی مطالعه

بنابراین برنامه ریزی درسی باید طبق روحیات فرد انجام گیرد. در برنامه ریزی خود ساعتهای تفریح و استراحت به اندازه کافی لحاظ کنید. این کار به افزایش کارایی مغز و قدرت یادگیری شما کمک می کند.

نکته مهم : استراحت کافی موجب افزایش بهره وری می شود

8. استراحت کافی

داشتن زمان استراحت کافی برای افزایش کارایی مغز و جلوگیری از زده شدن بسیار مهم است. کم کردن غیر عادی ساعات خواب و استراحت به منظور افزایش ساعات مطالعه، چیزی جز خستگی، کاهش یادگیری و در نهایت زده شدن افراد نخواهد داشت.

بنابراین یک برنامه خواب و استراحت کافی در روز برای خود لحاظ کنید. برخی افراد نیاز به خواب بعد از ظهر دارند و برخی تنها خواب شبانه برای آنها کافی است. معمولا بسته به روحیات دانش آموز بین ۶ تا ۸ ساعت خواب کافی است.

9. استفاده از انواع وسایل کمک آموزشی

امروزه انواع وسایل کمک آموزشی برای مطالعه و درس خواندن در دسترس است. دانش آموزان و دانشجویان برای درس خواندن می توانند از انواع وسایل کمک آموزشی مانند سی دی های آموزشی، فیلم و کتب آموزشی مختلف، کتابهای تست و خود آزمایی و نظیر آن استفاده کنند.

استفاده از این موارد موجب یادگیری بهتر دروس شده و از حالت یکنواختی در مطالعه دروس در می آیید.

راههای درمان بی حوصلگی در درس خواندن

برخی دانش آموزان و دانشجویان پس از مدتی اجرای برنامه های درسی و مطالعه ممکن است احساس بی حوصلگی در درس خواندن به آنها دست دهد. این احساس در صورت ادامه دار بوده ممکن است ضررهای زیادی به فرد بزند. برای رفع این مشکل به موارد ذیل توجه نمائید.

10. یادآوری هدف از درس خواندن

اینکه افراد و دانش آموزان در طول مسیر درس خواندن دچار بی حوصلگی شوند، امری غیر عادی نیست. برای جلوگیری از این مشکل توصیه می شود هدف خود از درس خواندن را یادآوری کنید. اگر برای موفقیت در کنکور درس می خوانید، به یاد لحظه اعلام نتایج کنکور و قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر افتاده و اگر برای امتحانات پایان ترم درس می خوانید، فکر نمرات عالی و قبولی در دروس می تواند شما را از بی حوصلگی خارج کند.

11. تغییر برنامه مطالعه

برخی مواقع تغییر در ساعات مطالعه، تغییر در نحوه مطالعه دروس و یا کاهش تعداد ساعات مطالعه و افزایش موقتی تفریح و استراحت می تواند در بهبود این وضعیت موثر واقع شود. اگر با بکارگیری راهکار دهم به نتیجه نرسیدید، شاید وقت آن باشد که برنامه مطالعه خود را تغییر دهید.

چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم: راهکار دوازدهم پیاده روی و ورزش

در برنامه ریزی درس خواندن خود سعی کنید پیاده روی و ورزش روزانه را بگنجانید. اینکار موجب استراحت مغز شما و کسب آمادگی برای مطالعه می شود. ورزش و پیاده روی در کاهش استرس و رفع بی حوصلگی بسیار موثر است لذا از اینکار غافل نشوید.

نکته مهم : برنامه ریزی منعطف و کاربردی در افزایش کارایی مطالعه موثر است

 

چگونه هوشمندانه درس بخوانیم و خسته نشویم

برای درس خواندن بصورت هوشمندانه باید به انواع روشهای مطالعه متوسل شوید. حل تمرین، مرور دروس، استفاده از وسایل کمک آموزشی، مرور دروس خوانده شده، خودآزمایی و تست، خلاصه نویسی، بیان مطالب برای شخصی دیگر و یادداشت برداری برخی از اصول درس خواندن هوشمندانه هستند. بکارگیری این نکات در این موضوع که چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم و فراموش نکنیم اهمیت زیادی دارند. برای درس خواندن خود برنامه روزانه، هفتگی، ماهیانه، سه ماهه و شش ماهه در نظر بگیرید.

جمع بندی

در مبحث فوق تلاش بر این بود که موارد مهم در این موضوع که چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم را بررسی نمائیم. تعداد ۱۲ راهکار مهم و طلایی برای این موضوع تشریح گردید. لذا دانش آموزان و دانشجویان می توانند با بکارگیری این روشها یک تجربه موفق و عالی از مطالعه و درس خواندن داشته باشند.

امیدواریم مطالبی که گفتیم حسابی به دردتون بخوره. حتما نظرات و سوالاتتون رو در زیر این پست در بخش نظرات بگید تا مشاورین ما بهتون جواب بدن.

5
برچسب ها :
نویسنده مطلب تیم تحریریه دیجی کنکور
تیم تحریریه و تولید محتوا دیجی کنکور، متشکل از بیش از 100 رتبه برتر کنکور، در چند سال اخیر می باشد. همیشه سعی ما، این بوده که بهترین محتوا را برای شما عزیزان تولید کنیم.

دیدگاه شما

5 دیدگاه

  • حمید
    3 سال پیش

    عالی بود

  • محمد عرفان
    4 سال پیش

    واقعا متون زیبایی برای دوباره شروع کردن دارید

    • تیم تحریریه دیجی کنکور
      4 سال پیش

      سلام خوشحالیم که راضی بودید

  • فاطمه محمدی
    4 سال پیش

    سلام . من رشته دهم تجربی هستم . یه فصل رو مثل زیست تو یک ساعت شاید کمتر میتونم خوب به خاطر بسپرم . معلمم هم ازم راضیه . به نظرتون من میتونم تو المپیاد زیست شرکت کنم . بعد از درس تست مربوط به اون رو ۹۰ درصد به بالا میزنم

    • تیم تحریریه دیجی کنکور
      4 سال پیش

      سلام فاطمه خانم
      هیچ مشکلی از این بابت که در المپیاد شرکت کنید نیست قطعا.
      فقط باید برنامه مناسبی براش داشته باشید.