روش مطالعه دینی کنکور ؛ رتبه های برتر چگونه دینی می خوانند

روش مطالعه دینی کنکور ؛ رتبه های برتر چگونه دینی می خوانند

دراین بخش از مقاله های شیوه خواندن دروس کنکور، حالا به سومین درس از دروس عمومی یعنی روش مطالعه دینی کنکور میرسیم. درس دین و زندگی یا همان معارف سابق، دارای تعداد دروس 42 درس در سه پایه از دهم تا دوازدهم میباشد و سوالات 51 تا 75 دروس عمومی کنکور را تشکیل میدهد. این درس بیشترین رتبه را در حفظی بودن مطالب، در بین دروس به خودش اختصاص میده بنابراین بهتره همین اول بگیم که اگه میخواین دینی رو تا درصد 50 جواب بدین باید کل دروس رو حفظ باشین. معمولا تا این درصد رو اکثریت دانش آموزا کسب میکنن و تفاوت درصدی بالاتر از این باعث تفاوت در رتبه های دانش آموزان در کنکور میشه.

گنجینه مطالعه سایر دروس: برای دیدن روش مطالعه سایر دروس روی لینک زیر بزنید و برای درس دینی به مطالعه این صفحه ادامه دهید.

روش مطالعه درس دین و زندگی برای کنکور

درس دین و زندگی درسی هست که بخاطر ظاهر حفظی که داره ممکنه بعضی ها توی روش خوندن اون دچار اشتباهاتی بشن و در تله هاش گرفتار بشن. سه تا اشتباه بزرگی که ممکنه هر کدوم از شما توی مطالعه درس دین و زندگی داشته باشید میتونن اینا باشن که:

دسته اول: (دانش آموزانی که پایه ضعیفی در این درس دارند و کم تجربه هستند، فکر میکنند که خواندن دین وزندگی کار آسونی هست، در نتیجه برای این درس وقت نمیذارند و در روز کنکور گرفتار میشن).

دسته دوم: (دانش آموزان مذهبی و یا دانش آموزانی هستند که اطلاعات دینی و عقیدتی خوبی دارن و گمان میکنن چون اطلاعات دینی و مذهبی آنها زیاده، بنابراین در برخورد با سوالات دین و زندگی کنکور هم خوب عمل خواهند کرد در صورتی که واقعا اینطوری نیست).

دسته سوم: هم (دانش آموزانی هستند که میخواهند تمام شبهات و مسائل شخصی خود را در کتاب دین و زندگی بیابند و یا کسانی که به مطالب درسی با نگاه انتقادی و ایراد گیرانه نگاه میکنند این دانش آموزان هم متاسفانه نمیتوانند.
در این درس به موفقیت‌های چشم گیری برسند. در ادامه یک سری فایل های صوتی درمورد شیوه مطالعه دینی آورده شده که کمک کننده هستند.

در این فایل های صوتی به چه موضوعاتی پرداختیم :

  1. روش مطالعه دینی به صورت صحیح از زبان رتبه های برتر کنکور.
  2. شیوه ی خواندن هر بخش از دینی به صورت جداگانه.
  3. اهمیت تست زنی زیاد برای این درس و تثبیت نکات درس توسط تست ها.
  4. مفهومی بودن سوالات دین و زندگی و تاکید برای عمیق خواندن دروس آن.

شیوه مطالعه دین و زندگی رتبه های برتر

شیوه مطالعه دین و زندگی رتبه های برتر

در درس دین و زندگی باید به این نکات توجه کنیم که کسانی که حافظه قوی دارند باید خط به خط اون رو حفظ کنند و بهترین روش مطالعه درس دینی برای آنها حفظ کردن مطلقه. اما کسانی که حافظه ضعیفی دارند باید پارگراف به پارگراف را مانند معلم برای خودشون توضیح بدن. توصیه میکنم وقتی که کاملا مطمئن شدید که درس را حفظ شده اید به سراغ حل تست های همان درس بروید و حفظیات خود را تثبیت کنید. حالا دیگردر این مرحله میتوانید با تکرار سوالات بفهمید که دقیقا کدام بخش یا درس از دین و زندگی مهم تر از بقیه هست و مانور بیشتری روی خواندن سوالات  آن بخش انجام بدید.

لطفا به این سه نکته در مطالعه درس دین و زندگی توجه داشته باشید: اول اینکه: احاطه بر مفهوم کلی و هد‌ف د‌رس به علاوه‌ تسلط بر متن د‌رس داشته باشید. /دوم: آیات رو با تسلط کامل بر ترجمه‌ها و اهد‌اف اونا بفهمید. /و سوم هم: هد‌ف روایات، متن اونها و همچنین ارتباطشو با د‌رس کاملا بفهمید.

در هر باکس قرمز رنگ زیر در مورد روش مطالعه دینی کنکور رتبه های برتر، فایل هایی از زبان خودشان ضبط شده، و در اختیاردانش آموزان قرار گرفته است. امیدواریم با گوش دادن به این فایل ها، راه روشن تری برای مطالعه درس دین وزندگی نسبت به قبل در پیش بگیرید.و این درس رو مفید تر بخونید.

کامیار عظیمی پور(رتبه 15رشته تجربی منطقه 2)

کامیار عظیمی پور از شهرستان اهواز، دانش آموز مدرسه ی شهید بهشتی اهواز، رتبه 15رشته تجربی منطقه 2 میباشد. وی رتبه ی 28 رشته زبان در منطقه را نیز کسب کرده است، و هم اکنون دانشجوی رشته ی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران میباشد. کامیار عظیمی پور در فایل زیر به شما روش مطالعه دینی  کنکور خود را بیان کرده است. درصد ادبیات این دانش آموز در کنکور 100 درصد بوده است.

دانلود فایل صوتی

روی پلیر کلیک کنید تا آنلاین گوش کنید.

علیرضا عیدی(رتبه 234رشته تجربی منطقه 2 ورتبه کشوری 481)

علیرضا عیدی از شهرستان خرم آباد استان لرستان، دانش آموز مدرسه شهید بهشتی خرم آباد، رتبه 234 رشته تجربی منطقه2 را کسب کرده است. او هم اکنون دانشجوی رشته ی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران میباشد. علیرضا عیدی از درصد 45 در آزمون های آزمایشی به درصد 88 در کنکور 98 رسیده و علت اون رو تغییر در شیوه درس خوندنش گفته. علیرضا که قبلا روی تست زنی تمرکز بیشتری داشته، روششو تغییر داده و تمرکز زیادش رو روی متن کتاب گذاشته. توضیح این موضوع رو از زبان خودش در این فایل میشنوید.

دانلود فایل صوتی

روی پلیر کلیک کنید تا آنلاین گوش کنید.

حسنعلی ساقی(رتبه 27رشته تجربی منطقه 1)

حسنعلی ساقی، رتبه 27رشته تجربی منطقه 1، و دانش آموز مدرسه هاشمی نژاد مشهدبوده است. او هم اکنون دانشجوی رشته ی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران میباشد. حسنعلی ساقی در مورد روش خواندن درس دینی اینطوری گفته که بعد از چندین و چند بار خواندن درس دینی، اون رو جلوی آینه برای خودش تدریس و تثبیت میکرده. و با همین روش هم تونسته موفق بشه و نتیجه بگیره و دین و زندگی رو در کنکور 100 درصد بزنه.

دانلود فایل صوتی

روی پلیر کلیک کنید تا آنلاین گوش کنید.

امیرسامان نوشک(رتبه 10 رشته تجربی منطقه 2 و رتبه 23 کشوری)

امیر سامان نوشک از شهرستان گرگان، دانش آموز مدرسه شهید بهشتی و حائز رتبه 10 رشته تجربی منطقه2 شده. او هم اکنون دانشجوی رشته ی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران هست. امیر سامان نوشک هم مانند بقیه به نحوه ی دیگری دینی رو مطالعه کرده و روشش بوده که، بعد از مطالعه درس، نکاتش رو در همون درس یادداشت میکرده و سپس به سراغ تست میرفته، و تست ها هم اگر نکات اضافی داشتند در کتاب دوباره یادداشت میکرده. بنابراین ایشون هم با روش خودش به دین وزندگی کنکور 98 درکنکور 100 درصد پاسخ داده.

دانلود فایل صوتی

روی پلیر کلیک کنید تا آنلاین گوش کنید.

شهریار رجائی فیروزآبادی(رتبه 3 رشته زبان های خارجی منطقه 1 )

شهریار رجائی از تهران، دانش آموز مدرسه علامه طباطبایی کارگر، رتبه 140 رشته تجربی منطقه1 را کسب کرده است. وی همچنین رتبه 3 زبان های خارجی را نیز به خود اختصاص داده است.و در حال حاضر دانشجوی رشته ی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشی تهران میباشد. شهریار رجائی هم در صوت زیر میگه که دینی رو درس به درس خونده و نکاتش رو های لایت کرده و مهم ترین هاشو در برگه ای جداگانه خلاصه کرده بوده. ادامه صحبت هاشو در صوت زیر میتونید دنبال کنید.

دانلود فایل صوتی

روی پلیر کلیک کنید تا آنلاین گوش کنید.

میلاد قائمی فر(رتبه 3 رشته زبان های خارجی منطقه 3 )

میلاد قائمی فر از شهرستان آبادان، دانش آموز مدرسه شهید بهشتی آبادان، رتبه 3رشته زبان های خارجی منطقه ی 3 را کسب کرده است. میلاد دانشجوی رشته ی دندان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد. میلاد هم مثل اکثر دانش آموزان ابتدا کتاب درسی رو مطالعه میکرده و با تست زنی درس، نکاتش رو بازیابی میکرده. درصد پاسخ میلاد قائمی فر به دینی، در کنکورسال 1398 معادل 7 از 10 بوده است.

دانلود فایل صوتی

روی پلیر کلیک کنید تا آنلاین گوش کنید.


نتیجه گیری های بدست آمده از روش مطالعه دین و زندگی

نکته ای که از بین کل صحبت های رتبه های برتر کنکور در مورد مطالعه دین و زندگی میشه برداشت کرد؛ این هست که همه اونها ابتدا به خود کتاب مسلط میشدند و سپس به سراغ تست های دین و زندگی میرفتند.

در صورتی که در تست ها به مشکل برمیخوردند درس مربوط به تستی که نتونسته بودن حل کنن رو، برای بار چندم مطالعه میکردند.همونطور که مشاهده کردید اکثریت رتبه های برتر این درس رو صد در صد پاسخ درست دادن در کنکور. بنابراین با مقداری تلاش در درس دین و زندگی میتونید به درصد های بالا در این درس دست پیدا کنید.

اما موضوعی که باید در این درس رعایت کنیم مطالعه پیوسته این درس هست. چنانچه درسی از کتاب دینی رو بعد از اینکه احساس کردیم کاملا حفظ شدیم کنار بذاریم و هربار با تست زدن یادآوریش نکنیم دوباره درس رو فراموش خواهیم کرد. مخصوصا که به تازگی سوالات دین و زندگی صرفا حفظی نیستند بلکه مفهومی تر و چالش برانگیز تر شده اند.

بنابراین مرور در این درس نقش زیادی رو داره و هر بار باعث بیشتر تثبیت شدن درس میشه. میتونید این مرور را با دوباره حل کردن تست هایی که از قبل علامت گذاشتید انجام بدید یا اینکه در خود کتاب زیر نکات مهم خط بکشید و برای مرور، اونها رو نگاه کنید. از اینکه با ما در بررسی نحوه مطالعه دینی همراه بودید نهایت تشکر رو داریم.


سخن آخر

امیدواریم تا اینجای کار از تلاش های ما درباره نحوه ی مطالعه دروس برای کنکور راضی بوده باشید.

همچنین مقاله های بعدی رو هم درمورد دروس دیگه دنبال کنید. از اینکه سایت دیجی کنکور رو برای بهبود و پیشرفت درسیتون انتخاب کردید سپاسگذاریم و براتون آرزوی موفقیت داریم.

هر سوال، نظر یا نکته ای که دارید برامون کامنت بزارید، سریع بهتون جواب میدیم. موفق باشید.


برای دیدن روش مطالعه سایر دروس مانند این صفحه روی لینک زیر بزنید.

گنجینه روش مطالعه کنکور


1
برچسب ها :
نویسنده مطلب تیم تحریریه دیجی کنکور
تیم تحریریه و تولید محتوا دیجی کنکور، متشکل از بیش از 100 رتبه برتر کنکور، در چند سال اخیر می باشد. همیشه سعی ما، این بوده که بهترین محتوا را برای شما عزیزان تولید کنیم.

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • نسترن نجفی
    4 سال پیش

    سپاس ازتون. یه روز رتبه خوبمو اینجا کامنت میکنم و تشکر لازم رو با همکاری با دیجی کنکور انجام میدم.